Första leveranserna av Model 3
Fredrik Sandberg
29 jul 2017
I morse klockan 06.00 klev Teslas vd Elon Musk upp på scenen som byggts utanför fabriken i Palo Alto för presentera och leverera de första 30 elbilarna för massmarknaden: Model 3. Förväntningarna har trummats upp sedan bilen visades upp för första gången förra året var skyhöga. Företaget har cirka en halv miljon förbeställningar att ta sig igenom. Det är ett gigantiskt steg för Tesla, något som Elon Musk påpekade på scenen.
– Vi kommer att hamna i produktionshelvetet, som kommer att vara i cirka ett halvår. Men som talesättet säger: Befinner du dig i helvetet, fortsätt gå.
De flesta på eventet var Tesla-anställda. Det är också de som jobbar på Tesla som beställt bilar som får sina bilar först. Boende i Kalifornien kommer att prioriteras, därefter – när de värsta barnsjukdomarna är åtgärdade får man anta – levereras bilar till resten av världen. Med andra ord får inte svenska kunder sina bilar förrän nästa år någon gång.
Så var det då de uppgifter som vi väntat på. Det här berättade Elon om bilen:
Basmodell (börjar levereras i början av nästa år):
Pris: 35 000 dollar (inga svenska priser ännu)
Räckvidd: 354 km
Acceleration: 0–100 km/h på cirka 5,6 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Toppmodell (levereras nu i USA):
Pris: 44 000 dollar (inga svenska priser ännu)
Räckvidd: 500 km
Acceleration: 0–100 km/h på cirka 5,1 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Det var vad vi i stort fick veta. Sedan fick de 30 första ägarna gå ut till sina bilar. Och så var det över.
Via Electrec.co har vi dock fått lite mer information:
Supercharging: 27 mil på 30 minuter (för stora batteriet), 21 mil per 30 minuter för lilla batteriet.
Färgval:
Solid svart: Standard
Midnight silver metallic: $1,000
Djupblå metallic: $1,000
Silver metallic: $1,000
Multicoat Pearl White: $1,000
Röd, multicoat: $1,000
Hjul
18” Aero: Standard
19” Sport: $1,500
Premium uppgradering,$5000: Uppgraderad interiör: träpanel, bättre sätesvärmare, två USB-utgångar bak, elsäten, premium-ljud med fler högtalare, glastak med UV-skydd, uppvärmda sidorutor, LED, centerkonsoll med dockningsmöjilgheter för två smartphones.
Utökad autopilot kostar $5000 och för att få sin Model 3 helt autonom får man lägga på ytterligare 3000 dollar.
Bilen öppnas genom en app i din telefon, eller med ett plastkort som man drar på b-stolpen – om man har glömt sin telefon eller är utan batterier.
Fyrhjulsdrivna bilar presenteras nästa år.
Däremot fick vi inte veta batteristorlek. Enligt vissa beror det på att Tesla vill gå ifrån benämningen av bilarna baserat på hur många kWh som finns i golvet. För Model 3 rör det sig gissningsvis om ett 50-55 kWh stort batteri för basmodellen och kring 75 kWh för toppmodellen.
Inte heller fick vi någon större genomgång av interiören. Elon Musk rusade förbi den detaljen, trots den radikala designen där all information finns på 15-tumsskärmen bredvid föraren.
Den halvkvävda presentationen berodde säkerligen på att Tesla är beroende av försäljningen av Model X och S för fortsatt överlevnad. Det är dock Model 3 som är företagets viktigaste bil. Det är nu som det avgörs om Tesla blir för bilindustrin vad Apple blev för mobiltelefonindustrin.
Några första intryck från provkörningar:
I just drove the Tesla Model 3, and it changes everything — the entire world will want this car
Tesla Model 3 first drive experience: a smaller Model S with a minimalist look
EXCLUSIVE: TESLA MODEL 3 FIRST DRIVE REVIEW – med bilder på baklucka och frunk.