Fortsatt brist på halvledare – Bosch ökar produktionen nästa år
Carl Undéhn
1 nov 2021
Chipsbristen ligger som ett mörkt moln över hela bilindustrin. Tesla är ett undantag som fortsätter visa på nya tillverkningsrekord, men för det flesta andra tillverkare innebär bristen på halvledare sänkt produktion i fabrikerna.
En effekt av halvledarbristen är att tillverkare delvis prioriterar tillverkning av elbilar då efterfrågan fortsätter att öka.
En liten ljusning vid horisonten är att Bosch nu meddelar att de satt undan 400 miljoner Euro, omkring fyra miljarder kronor, för investeringar i ökad tillverkning av halvledare.
Problemet är att effekten av det är något vi kommer få se tidigast nästa år. Tidigare i somras invigde Bosch en ny fabrik för halvledare i Tyskland och det är i den, samt ytterligare fabriker i Tyskland och Malaysia, som de öronmärkta fyra miljarderna ska investeras.
Idag kommer de flesta halvledare från fabriker i Asien som inte kan leverera de mängder som behövs när industrin tog ett språng framåt efter nedstängningarna på grund av coronapandemin förra året. Halvledare behövs till allt från enkla saker som att låsa upp dörrar till bilarnas infotainmentsystem.
Daimler har nyligen meddelat sin lösning på bristen: dyrare komponenter. Där finns det kapacitet för tillverkning och genom det hoppas Daimler kunna skala upp produktionen igen.
Att Daimler och övriga tyska biltillverkare kommer kunna dra nytta av att Bosch kommer ha ökad tillverkning av halvledare i landet nästa år är däremot ingen självklarhet.
–Bara för att det tillverkas chips i Tyskland innebär det inte att vi har första tjing på dem till våra bilar. Det funkar inte så i en global ekonomi, säger en källa från Volkswagen till Elbilen.