Annons:

Från Arizona till Kalifornien – Aptera långkör sin solcellsbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 mar 2025

Amerikanska Aptera är efter flera turer, inklusive en konkurs, till slut på väg att lansera sin solcellsbil. I början av året visades en produktionsklar version upp under elektronikmässan CES och planen är att få ut bilen till kunder innan årets slut. Chefredaktör Fredrik Sandberg har följt projektet genom åren och besökt företaget flera gånger. Senast förra hösten, då han bland annat fick åka i en prototyp.

Inför lanseringen har utvecklarna nu genomfört det hittills största testet på allmänna vägar och tagit ut bilen på en riktig långtur. Bilen körde från Flagstaff i Arizona till Imperial Valley i Kalifornien, en sträcka på över 300 miles, vilket motsvarar över 50 mil, och det utan laddstopp. Med det visade Aptera också att deras trehjuliga bil även klarar att hänga med i trafikflödet på motorvägar med hastigheter på motsvarande 120 km/h.

Teststräckan gick delvis utmed legendariska Route 66.

Men framförallt är det så klart räckvidden som är intressant. Bilen har ett förhållandevis litet batteri på 42 kWh. Tack vare sin lätta konstruktion med en vikt på under 800 kilo, effektiva navmotorer i hjulen och en aerodynamisk kaross som ger bilen en luftmotståndskoefficient på 0.13 ska batteriet ändå ge bilen en räckvidd på omkring 60 mil. Till det kommer också solcellerna motorhuven, taket, bakluckan samt instrumentpanelen och under testet som nu genomförts levererade solcellerna 545 watt i effekt.

Enligt Aptera kan solcellerna bidra med upp till 6,4 mils räckvidd om dagen. I alla fall i soliga delar av världen som Kalifornien ska det enligt Aptera vara mer än vad den genomsnittliga föraren kör under en dag, och bilen ska därmed aldrig behöva laddas med sladd.

Annons: