Här är Ioniq 6 – låg förbrukning och 61 mils räckvidd
Carl Undéhn
14 jul 2022
Häromveckan fick vi se designen på Hyundais kommande elbil Ioniq 6. Redan utifrån exteriörbilderna på den slanka karossen stod det klart att det handlade om en energieffektiv sedan.
Nu får vi också veta hur effektiv när de tekniska detaljerna avslöjas. Ioniq 6 kommer erbjudas med samma batteripaket som sitter i uppdaterade Ioniq 5. Det betyder 77,4 kWh och en räckvidd på upp till 61 mil.
Därmed tar den sig något kortare än till exempel Mercedes EQE med 66 mil räckvidd, men är jämförbar med Tesla Model 3 Long Range.
Det finns även en version med ett mindre batteripaket på 53 kWh. Om den även kommer tas in till Sverige är oklart och det avslöjas inte vad räckvidden blir för den versionen.
Men med det mindre batteripaketet, bakhjulsdrift och 18-tumsdäck räknar Hyundai med en imponerande låg förbrukning på 0,14 kWh per mil.
– IONIQ 6 är nästa ambitiösa steg framåt i Hyundai Motors strategi för att påskynda övergången mot elektrifiering och en position som en global ledare inom elbilar, säger Hyundais vd Jaehoon Chang.
Med det större batteriet går det att välja mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Hur stor skillnad det är på effekten mellan de olika alternativen får vi inte veta. Endast att det kommer finnas en toppversion med fyrhjulsdrift som ger 325 hästkrafter, ett vridmoment på 605 Nm och som klarar 0–100 km/h på 5,1 sekunder.
Ioniq 6 använder sig precis som Ioniq 5 och Kia EV6 av Hyundaikoncernens elbilsplattform E-GMP. Det betyder bland annat att det går att dela med sig av ström genom V2L (Vehicle to load) och snabb laddning på upp till 350 kW tack vare plattformens 800-voltsarkitektur.
Att ladda från 10 till 80 procent ska gå på endast 18 minuter, förutsatt att bilen är kopplad till en snabbladdare med tillräcklig effekt.
Plattformen bjuder även på en lång hjulbas på 2,95 meter. Med en total längd på 4,86 meter ger det en insida som både ser ut och beskrivs som rymlig.
– Den distinkta strömlinjeformade designen är resultatet av ett nära samarbete mellan ingenjörer och designers, med noggrann fokus på detaljer och kundcentrerade värden. Vi har skapat IONIQ 6 som en kokong för sinnesnärvaro vilken erbjuder en personlig plats för alla, säger SangYup Lee som är chefsdesigner hos Hyndai.
Sätena är 30 procent tunnare än i märkets fossildriva modeller för att skapa ännu mer plats. I framsätet går det även att få Relaxation Comfort Seat för bättre justering av sittpositionen.
– Den innovativa interiören är noggrant genomtänkt som ett kokongliknande personligt utrymme, förstärkt med den senaste tekniken som skapar en säker, rolig och stressfri körupplevelse, säger Thomas Schemera som är global marknadschef hos Hyundai.
Det går att välja mellan 64 olika färger och sex teman för att skapa rätt stämning i kupén. Ljus används även för att höja körupplevelsen. Med Speed Sync Lighting akriverat ändras ljusstyrkan i framsätet beroende på hur snabbt du kör.
För att hjälpa till när det går undan kommer Ioniq 6 med en stor mängd säkerhetssystem som kollisionsvarnare, autobroms, bevakning av förarens uppmärksamhet och Smart Cruise Control som håller avstånd till bilen framför. Systemet ska även lära sig av förarens körstil.
Fler funktioner kan även komma i framtiden då Ioniq 6 även får uppdateringar over the air, OTA. Utan att gå in på detaljer skriver Hyundai att det förutom uppgraderingar av kartor och multimedia även kan innehålla förbättringar av funktioner för självkörning och batteriet.
Ioniq 6 börjar tillverkas under tredje kvartalet i år. Priserna har ännu inte släppts, men modellen väntas lanseras i Sverige under början av nästa år.