Här är svenska priserna för Mercedes EQE
Carl Undéhn
22 mar 2022
Mercedes nästa eldrivna modell EQE blir lite mindre än flaggskeppet EQS. Både vad gäller storleken och priserna, som Mercedes nu släpper.
Först ut blir den bakhjulsdrivna versionen EQE 350+ i den mer utrustade versionen SE Edition som får ett startpris från 759 900 kronor – alltså över 400 000 kronor mindre än bakhjulsdrivna EQS 350.
EQE 350+ kommer med 292 hästkrafter och ett batteripaket på 90,2 kWh som ger en räckvidd på 63 mil. Batteriet kan snabbladdas med 170 kWh och från 10 till 80 procent ska då ta 32 minuter.
Med ett ”+” i modellbeteckningen spekuleras det om att Mercedes även planerar en enklare instegsvariant med ett mindre batteri längre fram. Det har inte bekräftats, däremot att den som vill ha mer effekt redan nu kan beställa AMG-versionen av EQE som kostar från 1 175 000 kronor.
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC kommer med fyrhjulsdrift, 476 hästkrafter och ett vridmoment på 858 Nm. Med det klarar bilen 0-100 km/h på 4,2 sekunder.
Batteripaketet är samma som i den bakhjulsdrivna versionen och enligt tidigare uppgifter från Mercedes har AMG EQE 43 4MATIC en räckvidd på 53,3 mil. Som tillval går det att utrusta AMG-versionen med jätteskärmen MBUX Hyperscreen som även går att få i den större EQS.
När även AMG EQE 53 4Matic+ med en effekt på 687 hästkrafter börjar säljas och vad priset blir meddelas inte.
Att den mindre EQE har mycket gemensamt med EQS syns redan på utsidan. Under den strömlinjeformade karossen hittas mycket av samma teknik och båda modeller baseras på samma elbilsplattform.
Med en längd på 4,95 meter är Mercedes EQE inte heller någon särskilt liten bil. Axelavståndet mäter hela 3,12 meter och även om insidan är något mindre rymlig än hos EQS behöver passagerarna inte trängas i bilen. Det rymliga bagaget hos EQS med plats för 610 liter har däremot fått minskas till 430 liter.
Leveranserna av Mercedes EQE väntas komma igång i slutet av april.