Elbilen logo Meny

Har Volkswagen planer på en ID.Golf?

Vid lanseringen av ID.3 tryckte Volkswagen gärna på att innerutrymmena var jämförbara med de hos Passat. Men generellt ses ID.3 ändå som en eldriven ersättare till Volkswagen Golf – som ska fasas ut 2028.

Men att då också skrota det klassiska modellnamnet kommer inte på fråga enligt Thomas Schäfer, chef för märket Volkswagen.

– Vi har ikoniska varumärken, Golf och GTI. Det vore vansinnigt att låta dem dö och sippra bort, säger han till brittiska Autocar och lägger till:

– Vi skulle inte släppa namnet Golf, inte en chans.

e-Golf var med i bildelningstjänsten We Share i Tyskland.

Han håller heller inte med om att ID.3 är en direkt ersättare till klassiska Golf. Snarare ser han den som en eldriven version av den lite högre Golf Plus. Enligt Thomas Schäfer finns det därför även plats för en ID.Golf i modellprogrammet. Den skulle då hamna mellan den kommande mindre modellen ID.Life/ID.2 och nuvarande ID.3.

Enligt tyska Handelsblatt kan Volkswagen planera eldrivna ersättare till både dagens Golf och suven Tiguan. Orsaken är uppgifterna om att koncernchefen Oliver Blume sägs fundera på att skrota planerna på den nya elbilsfabrik som presenterades i våras.

Där skulle elbilar på nästa generations plattform SSP tillverkas från 2026. Men problem med mjukvara kan leda till att det skjuts upp till 2029. Fram till dess ska – eller måste – Volkswagen då tillverka elbilar med en uppdaterad version av den nuvarande plattformen MEB, som används till dagens ID-modeller.

En eldriven Golf är som bekant heller ingen ny idé. Redan 2014 lanserades e-Golf, baserad på den då aktuella förbränningsversionen Golf 8, som byggdes fram till 2020. Det ursprungliga batteripaketet på 24,2 kWh ökades med tiden till 34,8 kWh och bjöd på en räckvidd på upp till 20 mil.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-11-18