Honda gör suven CR-V till vätgashybrid
Carl Undéhn
1 dec 2022
Med 98 procent av marknaden för personbilar med vätgasdrift har Toyota och Hyundai idag närmast monopol inom segmentet. Men det ser ut som att de kommer få konkurrens.
BMW har redan lovat storskalig tillverkning av modeller med bräsnleceller från 2025. Och nu kliver även japanska Honda på vätgaståget.
2024 lanseras suven CR-V med som vätgashybrid. Det betyder att förutom el från bränsleceller ska det även finnas ett batteri i bilen som även kan laddas vid en laddningsstation.
Enligt Honda bygger konceptet på att batteriet ska driva bilen under kortare sträckor i stan. När det är dags för en långtur är det dags att tanka vätgas och låta bränslecellerna stå för energin.
Hur lång räckvidden är med batteriet samt hur stor vätgastanken är och vilken räckvidd bränslecellerna ger framgår inte.
Modellen ska byggas i USA och det är ännu oklart om den endast kommer att säljas på den amerikanska marknaden.
Honda har tidigare lanserat en strategi som innebär lanseringen av 30 eldrivna modeller fram till 2030. Det är lika många som inhemska konkurrenten Toyota planerar, tillsammans med Lexus. 2030 vill Honda också sälja två miljoner eldrivna bilar om året.
För det utvecklar Honda tre olika elbilsplattformar för modeller i olika storlek och segment.
Honda samarbetar även med amerikanska General Motors kring utveckling och tillverkning av vad som beskrivs som billigare modeller. Utöver det är det i samarbete med just Honda som elektronikjätten Sony ska bygga elbilar. Den första modellen från det samarbetet väntas komma 2025.