Hyundai släpper priser för Ioniq 6 i Tyskland – vad blir de i Sverige?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 nov 2022

Efter elsuven Ioniq 5 väljer Hyundai att gå en annan väg med uppföljaren Ioniq 6. Lågbyggd och med en aerodynamisk kaross är det en slank sedan med en räckvidd på upp till 61,4 mil – tio mil längre än hos Ioniq 5 med samma batteri på 77,4 kWh.

Modellen kommer erbjudas med ett batteri på antingen 53 eller 77,4 kWh och med bak- eller fyrhjulsdrift. Lansering är planerad till början av nästa år, men de svenska priserna har ännu inte presenterats.

I bland annat Storbritannien, Norge och Nederländerna kunde intresserade kunder tidigare i november förbeställa den topputrustade lanseringsversionen First Edition.

Priset låg då på omräknat 690 000 kronor och gav en fingervisning om vad den fyrhjulsdrivna modellen med 321 hästkrafter och stora batteriet på 77,4 kWh kan landa på här.

När orderböckerna öppnade för de 2 500 exemplar som fanns tillgängliga av First Edition var den för övrigt slutsåld inom loppet av ett dygn.

Efter att Hyundai i Tyskland har öppnat för möjligheten att konfigurera sin Ioniq 6 får vi nu även en fingervisning om vad instegsmodellen kan kosta.

I Tyskland börjar priset på 43 900 Euro, eller omkring 480 000 kronor. För det får du bakhjulsdrift med 151 hästkrafter och det mindre batteriet på 53 kWh som ger en räckvidd på 42,9 mil. Däremot ingår inte värmepump i priset, som kostar omkring 13 000 kronor extra.

Standardfärgen sticker ut

Bakhjulsdrivna Ioniq 6 med batteripaketet på 77,4 kWh och 228 hästkrafter är versionen med längst räckvidd på 61,4 mil. Den börjar där från omräknat 590 000 kronor. Vill du ha den fyrhjulsdriven Ioniq 6 med 321 hästkrafter börjar priset från omräknat 670 000 kronor i Tyskland. Till det kan det kryssas i en del alternativ för att få jämförbar utrustning som hittades i First Edition-versionen.

Lite oväntat är att basfärgen inte är någon neutral svart eller vit lack utan den starkt lysande ljusblå nyansen Byte Blue. Vill du ha något som sticker ut mindre får du lägga minst omkring 7 000 kronor på en annan färg.

Vad de svenska priserna till slut landar på återstår att se. Tyskland har också med 19 procent något lägre moms än de 25 procent vi har i Sverige.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: