Ingen försämring vid upprepad snabbladdning av StoreDots celler

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 okt 2023

Med sin egenutvecklade XFC-teknik vill israeliska StoreDot nästa år lansera elbilsbatterier med extremt snabb laddning. Tekniken, döpt till XFC för ”Extreme Fast Charging”, bygger på en egenutvecklad anod med ett tunt lager av kisel.

I ett första steg lovas möjligheten att kunna ladda 16 mils räckvidd på fem minuter. Planen är att till 2032 sänka det till endast två minuter. Att snabbladda kan däremot stressa cellerna och snabba på minskningen av deras batteriets kapacitet.

Vid tidigare tester i labbmiljö har StoreDot visat att deras celler har kvar över 80 procents kapacitet även efter 1.000 laddcykler från 10 till 80 procent. Testet har nu genomförts igen och den här gången med målet att så noga som möjligt simulera verkliga förhållanden. Samtidigt laddades även identiska celler långsamt till 100 procent för att kunna jämföra om det innebar att cellerna höll bättre.

Men resultatet visade inte på någon skillnad i cellernas kapacitet, oavsett effekten vid laddning.

– Denna anmärkningsvärda prestation understryker vårt åtagande att utveckla banbrytande teknik som inte bara är extremt snabb, utan också extremt hållbar, säger StoreDots vd Doron Myersdorf i ett pressmeddelande.

Syftet var att visa att cellerna de utvecklar kan användas i elbilar oavsett hur ägaren väljer att ladda. Något som säkert riktar sig till StoreDots kunder, alltså bilindustrin.

Redan tidigt gick bland annat Mercedes och vietnamesiska VinFast in i StoreDot. Förra året investerade även Volvo och Polestar i företaget. För några veckor sedan meddelades att StoreDot tar fram ”skräddarsydda” XFC-celler åt Volvo för tester.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!