/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FFredrik2.jpg)
Kia visar EV4 – här är våra intryck
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
27 feb 2025
Kia presenterade igår nya tillskott till elbilsfamiljen. Vi var på plats i Barcelona där täcket föll. Vi fick en sittning i de två varianterna av EV4 och en titt på ett koncept som ska bli EV2. Någon körning var det inte tu tal om. Och det ska bli intressant att se vad de går för på vägarna, om det är någon skillnad mellan de två varianterna av EV4 och den lilla EV 3:an, som ju redan är ute på markanden. För den har vi ju både testat och provkört.
Någonstans tror jag inte att det är någon större skillnad. Det är nämligen exakt samma saker som driver dessa bilar. Man kan säga att EV4 är en tillplattad EV3:a. Motorn, som sitter fram, är på 150 kW, batteriet är på antingen 81,4 kWh eller 58,2 kWh. Laddningen från 10 till 80 procent klaras av på en halvtimme, det är alltså samma 400-voltsarkitektur som i EV3.

Men karossformen kommer att ha betydelse för hur bilen är att köra och åka i, och det fick vi inte uppleva alltså. Men ok, låt oss börja från början. EV4 kommer i två utföranden, en version som är en sedan och en version som är en hatchback, alltså en halvkombi. EV4 sedan mäter hela 4,73 meter på längden, den är alltså lika lång som en Tesla Model 3. Halvkombin, kallas kort och gott EV4, mäter däremot 4,43 meter på längden.
Kia EV3 är ju en mindre bil, men en suv. Det här resulterar i några saker. Om vi börjar med sedan-versionen av EV4, så är det den modell som lämpar sig minst för den europeiska marknaden, och anledningen är att sedaner är iskalla här. Låga, långa bilar med en baklucka som ofta är som ett brevinkast är ute. Det gör att Kia kommer att tillverka den i Sydkorea. Till skillnad från vad man tror blir storsäljaren, halvkombiversionen av EV4. Den ska då tillverkas i Europa, det kommer att bli mer av en volymbil helt enkelt, tror Kia

Även om nu sedaner är ute så finns det en stor fördel med denna version som alltså mäter 4,73 meter på längden. Och det är ett minskat luftmotstånd, en längre bil ger lägre cD-värde och gör att bilen kan smita igenom luften bättre. Och luftmotståndet är vad som gör att bilar förbrukar mängder med energi. I Kia EV4 sedan-fallet så resulterar det faktiskt i att räckvidden med 80 kWh-batteriet blir hela 630 km enligt WLTP-körcykeln. Och då ska man ha klart för sig att den körcykeln har en väldigt låg snitthastighet.
Det gör att man med suvar kan få ganska bra WLTP-räckvidd, men när man väl ger sig ut på motorvägarna så ställer den boxiga designen till det och räckvidden försämras dramatiskt gentemot den officiella siffran. Med EV4 sedan kan det faktiskt vara så att den har bättre än förväntad räckvidd i motorvägskörning tack vare sin låga profil och sitt cD-värde på låga 0,23. Det återstår att se.
Men för den som har räckviddsångest är det här modellen att titta på.
Knappar och reglage i bilen känns igen från EV3. Framför ratten sitter en 12,3 tumsskärm och vid höger om den en likadan. Men i mitten hittar vi den lilla smartphone-stora skärmen där man sköter klimatanläggningen. Enklare att komma åt än i EV9.

Men instrumenteringen påminner lite om en Hyundai Ioniq från 2016. Men till infotainmnetsystemet kommer möjligheter att uppdatera alla funktioner, den är uppkopplad som en bil i den här prisklassen ska vara. Man kan även använda sin smartwatch som nyckel (tillval). Stolarna har värme och kylning och sätter vi oss i baksätet har vi gott om benutrymme tack vare ett längre axelavstånd jämte EV3:an. Axelavståndet är 282 centimeter, jämte 268 centimeter i EV3.
Benutrymmet är alltså bra, men sittpositionen är inte den bästa, det blir en hög vinkel på knäna och takhöjden är låg. Som 180 centimeter lång tar jag i taket med huvudet om jag sträcker ut ryggen. Den låga profilen har med all säkerhet gjort att Kia har varit tvungna att sänka sätet en aning, vilket ger en sämre sittkomfort jämfört med den lilla EV3:an.
EV4 sedan har alltså sina styrkor i räckvidden, men lider lite av sin låga profil och går vi bak i bilen hittar vi ett lastutrymme som faktiskt inte skäms för sig. Nästan 500 liter går in, men de är en sedan-öppning, kanske inte ett brevinkast, luckan är bredare än på exempelvis Tesla Model 3. Påminner faktiskt som Lucid Airs lucka.

Om vi då flyttar över till den variant som Kia tror kommer att bli populär i Europa, den som endast heter EV4 och som är en halvkombi, så hittar vi faktiskt ett mindre lastutrymme i den, 430 liter jämte 490 liter.
Men å andra sidan har vi en kombilucka. Men jag nås av en viss besvikelse när jag öppnar den. Utrymmet är faktiskt rätt litet, men litermåttet är ju till hatthyllan, som halvkombi finns det ju mer utrymme ovanför tänker du då.
Ja, det gör det. Men det är inte mycket att hurra för. Du får alltså in mer packning i sedanen. Och, du får in mer packning i lilla EV3:an, 30 liter mer. Vilket gör det svårt att förstå varför man ska välja en EV4 istället för en EV3:a.

Vad är dess unika egenskaper?
Jo, det finns i baksätet. EV4 har ju 14 centimeter längre axelavstånd än EV3. Det ger en rymligare kupé. Så jag slår mig ner och visst här finns större utrymme för benen, men sittpositionen är annorlunda. Takhöjden är i och för sig lite bättre än i sedan-versionen av EV4, eftersom den är fem millimeter högre.
Men jag tycker faktiskt att jag sitter bättre i baksätet i lilla EV3:an. Bättre position. Baksätet har annars bra med ladduttag både för smartphones och plattor, men även ett 230-voltsuttag. Fiffigt för den som behöver ladda en bärbar dator till exempel. På tal om detta har EV4 även vehicle-to-grid, hur det fungerar återstår att se. Men bilen är förberedd för tekniken.
I förarsätet ser det ganska likadant ut i halvkombiversionen som i sedanversionen. Vid sidan av att mittkonsolen har praktiska fack och inte den lite märkliga ”skärbrädan” som vi hittar i sedanen och som också återfinns i EV3:an. Svenska priser är ännu inte fastställda men bilarna börjar levereras till hösten. Orderböckerna öppnas i slutet av sommaren.

Fakta: Kia EV4/EV4 sedan
Pris: Inte fastställt ännu |
Batterikapacitet: 58,3/81,4 kWh. Sedanversionen endast med 81,4-batteriet. |
Räckvidd: 590 eller 410 km i EV4 beroende på batteri. 630 km i sedanversionen (WLTP). |
Snabbladdning: 125 kW. |
Ombordladdning: 11 kW. |
Drivning: Framhjulsdrift. |
Effekt: 150 kW. |
Vridmoment: 283 Nm. |
0–100 km/h: 7,4 eller 7,7/ 7,7 sek. |
Topphastighet: 170 km/h. |
Yttermått LxBxH: 443/186/148,5 cm. Sedan: 473/186/148 |
Axelavstånd: 282 cm. |
Bagage: 435 liter/490 liter |
Dragvikt: Ingen uppgift. |
Tjänstevikt: Ingen uppgift. |