Klart: här hamnar BYD:s europeiska fabrik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 nov 2023

Kinesiska BYD växer snabbt. I oktober såldes för första gången över 300.000 bilar på en månad, varav över hälften var helt eldrivna modeller. Den absoluta majoriteten av bilarna såldes på den kinesiska hemmamarknaden. Men BYD har även stora planer för att växa snabbt här i Europa. Inklusive egen tillverkning här.

Enligt tyska Frankfurter Allgemeine Zeitung har BYD:s ledning beslutat om att bygga en egen fabrik i Ungern. Officiellt ska beslutet presenteras innan årets slut. Vilken årskapacitet produktionen väntas hamna på framgår inte, men enligt medieuppgifter ska det handla om en sexsiffrig summa.

Ungern har de senaste åren lockat till sig flera investeringar från kinesiska batteri- och elbilstillverkare. NIO bygger sina batteribytesstationer NIO Power Swap Station för den europeiska marknaden där och världens största batteritillverkare CATL har beslutat bygga en batterifabrik i Ungern.

När den står klar uppges den få en årskapacitet på 100 GWh. Det kan jämföras med svenska Northvolt och deras fabrik i Skelelfteå som har en planerad årskapacitet på 60 GWh.

Den ungerska fabriken kan också vara det första på europeisk tillverkning för BYD. I slutet av förra året sade sa BYD-chefen Stella Li att företaget planerade en och kanske två fabriker i Europa.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: