”Kommer misslyckas” – batterijätte sågar Teslas superbatteri
Carl Undéhn
15 nov 2024
Det har tagit längre tid än planerat, men Tesla håller på att öka tillverkningen av sina nya 4680-celler och snart kommer även partnern Panasonic att komma igång med produktionen. Det ser inte ut att vara något som oroar kinesiska CATL, världens största tillverkare av batterier till elbilar.
Ägaren och grundaren av CATL, Robin Zeng, tror inte att de större cylindriska cellerna har de fördelar som Tesla och dess chef Elon Musk lovar och hoppas på. Tvärtom, de ”kommer att misslyckas och aldrig bli framgångsrikt”, ska han ha sagt till Elon Musk under ett möte.
– Vi hade en stor debatt och jag visade honom. Han var tyst. Han vet inte hur man tillverkar ett batteri. Det handlar om elektrokemi. Han är bra på chip, mjukvara, hårdvara och mekaniska saker, säger Robin Zeng till nyhetsbyrån Reuter.
Några mer ingående detaljer kring vad det är CATL-chefen inte tror på ges vi inte. De runda cellerna, som fått sitt namn från diametern på 46 millimeter och höjden på 80 millimeter, presenterade redan under eventet Battery Day år 2020. Då med löftet om att både innehålla upp till fem gånger mer energi än dagens celler och vara billigare och enklare att tillverka genom så kallad “dra coating technology”.
Som namnet antyder handlar det om en torr process där anod och katod beläggs utan lösningsmedel. Något som tar bort det kostsamma och platskrävande steget att torka batteriets katod och anod. En process som det har visat sig vara svår att bemästra i stor skala. Drew Baglino som länge ansvarat för arbetet med drivlinor och batterier hos Tesla hörde också till en av dem som lämnade företaget när Tesla skar ned personalstyrkan med 10 procent i våras.
Tillverkning av 4680-celler pågår vid Teslas fabrik i Texas och används av pickupen Cybertruck. I september meddelade Tesla på plattformen X att de då tillverkat 100 miljoner 4680-celler.