Kraftfullaste folkabussen hittills – dags för ID. Buzz GTX

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 mar 2024

Volkswagen har lanserat en storsatsning på de eldrivna prestandaversionerna med GTX-emblem. Efter att GTX-versionerna av ID.4 och ID.5 förra veckan fick sällskap av ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer är det idag dags för ID. Buzz att bli medlem i klubben. Och då med två längdversioner och med Volkswagens senaste drivlina, batteri och infotainmentsystem.

Med fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer bjuder ID. Buzz GTX på 340 hästkrafter och blir därmed den mest kraftfulla folkabussen hittills. Hur det står till med off road-egenskaperna och om ID. Buzz GTX kan bli eldriven efterträdare till gamla T3 och T4 Syncro återstår att se. 0-100 km/h beräknas i alla fall vara avklarat på 6,5 sekunder och topphastigheten är 160 km/h.

Drivningen sker huvudsakligen med elmotorn på bakaxeln, som är Volkswagens senaste version med 286 hästkrafter. Vid behov kopplas den främre motorn och den ökade kraften gör att ”buzzen” nu kan dra tyngre släp. Upp till 1,8 ton för versionen med kort hjulbas och 1,6 ton för den förlängda versionen med plats för sju personer. Det innebär en ökning på 800 respektive 600 kilo jämfört med de bakhjulsdrivna versionerna av ID. Buzz.

Beroende på längdversion hittas olika storlek på batterierna. Med plats för fem kommer ID.Buzz GTX med det nya, något större batteriet på 79 kWh som kan laddas med upp till 175 kW. I den förlängda sjusitsiga versionen finns det mer plats för det större batteriet på 86 kWh som klarar högre laddeffekt på 200 kW. Båda kan laddas från 10 till 80 procent på strax under en halvtimme. Hur lång räckvidden blir avslöjar Volkswagen däremot inte. Bakhjulsdrivna ID.Buzz med det tidigare batteriet på 77 kWh och en elmotor på 204 hästkrafter tar sig 42 mil på en laddning.

Optiskt har ID. Buzz GTX försetts med ett sportigare uttryck i form av samma svarta luftintag i fronten med bikakemönster och de nya triangelformade varselljusen som vi redan sett hos ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer. Som standard står bussen på nydesignade 19-tumsfälgar. Som tillval finns två versioner av fälgar på 21 tum. ID. Buzz GTX går att få i en ny röd färg, samt ytterligare sex lackfärger och fyra tvåtonskombinationer.

På insidan går det att få svart innertak och även stolarna går i svarta med röda sömmar för mer sportigt utseende. Vid förarplatsen erbjuds nu också ID. Buzz med head up-display och i övrigt har den senaste versionen av Volkswagens infotainmentsystem letat sig in. Det betyder bland annat förbättrad röststyrning med hjälp av ChatGPT, en wellness app för avslappning vid laddstopp samt ett nytt och tydligare gränssnitt.

Som tillval finns även assistanssystemet Park Assist Plus med fjärrstyrd parkering även utan förare i bilen samt panoramaglastaket med ”Smart Glas” för att ställa in hur mycket av solens strålar det ska släppa igenom.

I övrigt är bagageutrymmet samma som innan, 1.121 liter för den femsitsiga versionen och 306 liter med sju personer i den förlängda versionen – eller 1.340 liter om den tredje sätesraden inte används.

Svenska priser och leveransdatum har ännu inte meddelats. På hemmamarknaden Tyskland tas beställningar emot från i sommar och leverans till kund är planerad att börja kort därefter.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: