Mach-e

LFP-batteri ska sänka priset på Mustang Mach-E

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 feb 2023

Från att tidigare främst ha använts till elbilar på den kinesiska marknaden väntas användningen av LFP-batterier öka rejält globalt de närmsta åren.

Ford meddelar nu att de kommer börja erbjuda Mustang Mach-E med LFP-batteri. Exakt när nämns däremot inte.

Till skillnad från de idag vanliga NMC-batterierna innehåller LFP-batterier varken nickel eller kobolt. Det gör dem billigare att tillverka och flera tillverkare börjar se LFP-batterier som ett sätt att kunna sänka priserna på elbilar.

Lägre pris är också vad Ford lovar då de beskriver införandet av LFP-batterier som ”företagets strävan efter att göra elbilar mer överkomliga och tillgängliga för sina kunder”.

Hur mycket billigare Mustang Mach-E blir om du väljer ett LFP-batteri framgår däremot inte.

Priset börjar idag på 699 900 kronor för den bakhjulsdrivna versionen med ett batteripaket på 70 kWh för 44 mils räckvidd.

Både det och det större batteripaketet på 91 kWh för upp till 61 mils räckvidd har idag NMC-batterier. Enligt Ford kommer det även i fortsättningen vara möjligt att få Mustang Mach-E med det.

Efter Mustang Mach-E ska även Fords kommande elbilar också erbjudas med LFP-batterier. På hemmamarknaden USA ska den eldrivna pickupen F-150 Lightning även börja erbjudas med LFP-batterier från nästa år.

För att kunna säkra tillgången till batterier investerar Ford 3,5 miljarder dollar, eller 36 miljarder kronor, i den första fabriken för LFP-batterier i USA.

Med strategin Ford+ vill den amerikanska tillverkaren steg för steg ställa till att bygga elbilar. Målet är att i år bygga 600 000 elbilar, en siffra som ska öka till två miljoner till 2026.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!