Livscykelanalys presenterad – så stora utsläpp orsakar Polestar 4

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 nov 2023

2020 släppte Polestar en 38 sidor lång så kallad livscykelanalys över Polestar 2. I den presenterades den totala mängden utsläpp som orsakas vid tillverkningen av bilen. Även för nästa modell Polestar 3 ska en livscykelanalys tas fram, men först när tillverkningen är i gång. Och den har som bekant skjutits upp till nästa år.

Polestar 4 ser ut att redan tillverkas, för nu presenterar Polestar resultatet av livscykelanalysen för den modellen. Den visar att Polestar 4 Standard Range Single Motor har ett koldioxidavtryck på 19,4 CO2e vid lanseringen – det lägsta hittills för en modell från Polestar.

Begreppet CO2e används vid analyser av klimatavtryck och innefattar då förutom koldioxid (CO2) även andra växthusgaser.

Utsläpp av växthusgaser i ton för olika versioner av Polestar 4

Utsläppen beräknas då enligt principen ”cradle to gate”, vilket innefattar tillverkning och framställning av material för det men inte användning och återvinning. Som jämförelse orsakar Polestar 2 Standard Range Single Motor 21,6 ton CO2e, enligt Polestar.

Minskningen av utsläpp jämfört med Polestar 2 beror enligt Polestar på att fabriken i Kina där Polestar 4 tillverkas använder grön el från vattenkraft samt har solceller på taket. Utöver det byggs Polestar 4 delvis med aluminium som framställts med el från vattenkraft.

Hur stort batteri som Polestar 4 Standard Range Single Motor använder har inte meddelats ännu. Long Range-versionen med bak- eller fyrhjulsdrift får i alla fall ett batteri på 102 kWh.

Polestar 4 blir märkets snabbaste bil hittills – och saknar bakruta.

Batterierna är också vad som orsakar störst utsläpp, enligt Polestar upp till 40 procent. Livscykelanalysen visar därför att Polestar 4 Long Range Single Motor orsakar 19,9 ton CO2e och Polestar 4 Long Range Dual Motor 21,4 ton CO2e.

Polestar 4 ska börja säljas i Kina innan slutet av året och kommer till andra marknader under 2024. Den blir Polestars sabbaste modell hittills där toppversionen med dubbla elmotorer och 544 hästkrafter gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!