Med ”Neue Klasse” vill BMW skapa den perfekta eldrivna bilen
Carl Undéhn
12 aug 2021
Tyska BMW fortsätter med strategin de kallar ”Power of Choice” där kunder kan välja mellan fossildrift, hybriddrift eller ren eldrift hos flera modeller.
I praktiken innebär det att företaget, till skillnad från många andra tillverkare, inte bygger sina elbilar på en plattform särskilt framtagen för eldrift.
BMW talar heller inte om plattformar utan ”arkitekturer” för sina modeller och 2025 ska arkitekturen ”Neue Klasse” börja användas.
Men inte heller den är speciellt framtagen för just elbilar utan bygger på flexibilitet för olika drivlinor.
När strategin presenterades kritiserade investerade och analytiker BMW för att inte satsa helhjärtat på eldrift med en dedikerad plattform.
I en intervju med magasinet Car Magazine menar BMW-chefen Oliver Zipse att företaget ändå kommer ligga i framkant. Neue Klasse ska göra det möjligt att bygga bilar med ”den absoluta bästa elektriska körprestandan”. Målet är inget mindre än att tillverka en perfekt eldriven bil.
Oliver Zipse säger också att även om den nya arkitekturen gör det möjligt att använda även förbränningsmotorer i bilarna ligger fokus vid utvecklingen på eldrift.
Med Neue Klasse lanserar BMW också den sjätte generationen av sin elektriska drivlina eDrive. Inte helt oväntat lovar företaget att den ska vara ännu mer effektiv och ge ännu bättre räckvidd än dagens femte generation, som hittas ibland annat BMW i4 och BMW iX.
Som flera andra tillverkare har också BMW investerat stora summor i företaget som utvecklar solid state-batterier. Med en fast i stället för flytande elektrolyt hoppas bilbranschen på batterier som är säkrare, ger längre räckvidd och är snabbare att ladda.
BWM har tidigare lovat att de ska visa upp en modell med solid state-batteri senast 2025. Men den som hoppats att tekniken även kommer med de nya modellerna i Neue Klasse får vänta ett tag till.
– Neue Klasse kommer inte börja med solid state-batterier. Men då arkitekturen har en livslängd på kanske 15-20 år finns det en stor möjlighet att Neue Klasse kommer utrustas med solid state-batterier någon gång, säger Oliver Zipse i intervjun.