Mer möjlighet att tanka vätgas – här öppnar ny station
Carl Undéhn
9 dec 2024
Vid sidan av batteridrivna lastbilar med allt längre räckvidd. Satsar flera tillverkare även på lastbilar med bränsleceller som tankar vätgas. Utöver fördelen med att det ger lastbilar med en räckvidd på omkring 100 mil går det också snabbare att på några minuter fylla tanken med vätgas jämfört med att ladda batterierna.
Problemet är att utbudet av stationer för att tanka vätgas ännu är skralt. Men nu utökas möjligheten för det när Qarlbo Energy genom sitt dotterbolag Hydri öppnar en en ny station utmed E6 vid Håby i Munkedal. Där går det att tanka så kallad grön vätgas, som framställs koldioxidneutralt med förnybar energi.
I oktober i år öppnade Hydri ytterligare en station för vätgas i Göteborgs hamn. Planen är att etablera ett nätverk av vätgasstationer för tunga transporter från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Näst på tur står fler stationer vid Götene, Värnamo, Nykvarn och vid Hallandsåsen.
– Vi strävar efter att möjliggöra omställningen till fossilfritt inom hela värdekedjan – och vätgasen spelar en viktig roll, särskilt inom tung transport. Men utan möjlighet att tanka vätgas kommer inte vätgaslastbilar kunna rulla på vägarna. Vi tar ett ansvar för distributionen av vätgas, och är glada att ha med oss flera starka företag, så som Volvo Lastvagnar, i vår strävan. Det sänder en tydlig signal till åkerier och transportköpare att lösningen finns och byggs ut, här och nu, säger Michel Thomas som är vd på Qarlbo Energy.
Bland annat Volvo och Daimler satsar på utveckling av bränsleceller för lastbilar inom det gemensamma bolaget Cell Centric. Målet med det är inget mindre än att bli ledande på tekniken och båda tillverkare har genomfört tester av prototyper med vätgasdrivna lastbilar.
– Vi ser fram emot att bränslecellsdrivna elektriska lastbilar kommer att finnas tillgängliga under andra halvan av detta decennium. För att tekniken ska kunna slå igenom på allvar krävs det satsningar som den Qarlbo Energy gör, säger Niclas Johnson som är försäljningschef hos Volvo Lastvagnar.
I somras inledde Daimler Trucks även ett testprogram där tillverkarens lastbilar med bränsleceller använda av företaget i Tyskland i verkliga situationer.