Mercedes breddar utbudet av eldrivna lastbilar
Carl Undéhn
13 feb 2024
Färska siffror visar att det under förra året registrerades 292 eldrivna tunga lastbilar i Sverige. Med ett större utbud av eldrivna lastbilar kan antalet öka de närmsta åren. Och fler modeller är nu precis vad Mercedes kommer med.
Modellen eActros 300/400, med ett batteri på mellan 336 och 448 kWh från 22 upp till 40 mil, får senare i år sällskap av nya eActros 600. Med den erbjuder Mercedes en eldriven lastbil med en räckvidd på upp till 50 mil från batteripaket på 600 kWh med LFP-celler. Det kan laddas med upp till 400 kW, längre fram ska eActros 600 även få ännu högre laddeffekt med så kallad megawattladdning. Utöver det erbjuds även Econic med lågt insteg som eldriven modell, då med namnet eConic 300.
– I kombination med det plana golvet och den tysta eldriften med nollutsläpp blir eEconic den ultimata stadslastbilen och arbetsplatsen för chauffören. Batterikapaciteten skapar möjligheter för både regionala transportuppdrag och stadsnära uppdrag med många stopp, där mycket av batteriernas kapacitet kan utnyttjas för att exempelvis driva en komprimator, säger Pär Hildestrand som har titeln eMobility Manager hos Veho, distributör av Daimler Trucks fordon i Sverige.
En nyhet på den svenska marknaden är att Mercedes börjar sälja den mindre FUSO eCanter här, en eldriven lastbil inom segmentet 4,2 till 8,5 ton som redan säljs på andra marknader. Här kommer den erbjudas i 42 olika varianter, men det nämns inga detaljer. På andra marknader erbjuds ännu fler varianter och storlekar av modellen med olika batteripaket för en räckvidd på upp till 20 mil.