Mercedes EQC – här är specifikationerna och utseendet
Fredrik Sandberg
4 sep 2018
I dag var det världspremiär för Mercedes EQC, den första helelektriska bilen som lanseras under deras märkesgren, EQ. Platsen är Stockholm. Modellen? En SUV, naturligtvis. Det är vad som säljer bäst. EQC har C-klass storlek. Längden blir 4762 mm och bredden 1886 mm. Batteriet ligger på 80 kWh och en officiell förbrukning på 2,22 kWh/mil bör ge den en räckvidd på 36 mil. Enligt nya körcykeln WLTP blir räckvidden dock cirka 40 mil, enligt Mercedes. Hur de får ihop siffrorna är oklart.
Men det är en tung best, strax över 2400 kilo med ett batteripack på dryga 600 kilo. Att EQC kommer att dra ström är nog ingen vild gissning, vi får ett inexakt värde av en av presentatören på eventet som säger att luftmotståndskoefficienten är 0,28. Parat med den vikten en kall och grinig svensk vinterdag kan bjuda på en del utmaningar.
Men det är en senare fråga. Just nu är det en härlig stämning och Mercedes har just kickat igång sitt efterlängtade EQ-program. Och det rör sig säkerligen om en härlig bil att köra. Motorerna har en systemeffekt på 300 kW, noll till 100 ska ske på cirka 5 sekunder. All komfort man kan förvänta sig av Mercedes har också utlovats, bilen ska vara oerhört tyst och komfortabel, tro det med en elektrisk drivlina.
Sju helelektriska modeller är på väg ut de närmsta åren och produktionen ska bli rejäl. Mängder av batterifabriker har byggts runtom i världen och produktionen kommer att ske på Mercedes nuvarande fabriker. Inga speciella elbilsfabriker alltså.
När kan man köpa den då?
Enligt Mercedes svenska presschef Fredrik Wahrolén öppnas orderböckerna i början av 2019 och de första leveranserna sker efter sommaren. Sverige kommer att få första laddningen bilar! Och det går att få dem med dragkrok!
Vi kan också vänta oss bättre batterier till kommande modeller, enligt Ola Källenius, svensken som är utvecklingschef på Mercedes. Huruvida man kan uppgradera sin EQC och få längre räckvidd allt eftersom har Mercedes ännu inte beslutat, meddelar Källenius Elbilen. Men mer om detta och en större fördjupning om EQC och hur konkurrensen för Mercedes ser ut i kommande nummer av Elbilen.
EQC:
0–100: dryga 5 sekunder
Räckvidd: ca 40 mil
Batteristorlek: 80 kWh
Laddkapacitet: 7,4kW (troligtvis enfas), normalladdning och 110 kW snabbladdning – det vill säga upp till 80 procent på 40 minuter.
Motor: Två motorer med systemeffekt på 300 kW