Mercedes och bensinbolaget Total bygger infrastruktur för vätgas

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 nov 2021

Mercedes fortsätter sin satsning på vätgasdrivna lastbilar och tar nu ett nytt grepp för den nödvändiga utbyggnaden av infrastrukturen.

Efter att tidigare gått samman med bensinbolaget Shell inleds nu ett samarbete med det franska bensinbolaget TotalEnergies. Tillsammans vill de arbeta för att etablera en infrastruktur för vätgas i Europa – och samtidigt bli ledande inom området.

Planen innefattar därför allt från logistiken kring att transportera vätgasen till stationerna till utveckling av lastbilar och kundkontakter med transportföretag.

– För långväga transporter ser vi förutom rent batterielektriska lastbilar även vätgasdrivna bränslecellsbilar som koldioxidneutrala lösningar. Därför vill vi bygga upp en vätgasinfrastruktur i Europa tillsammans med starka partner som TotalEnergies, och jag är fast övertygad om att detta kommer att vara avgörande för att etablera bränslecellsbilar inom transportsektorn, säger svenska Karin Rådström som är chef för Mercedes lastbilar.

Fram till 2030 vill Total driva 150 vätgasstationer runt om i Europa, men ännu finns inga konkreta planer för Sverige. Sedan tidigare är Total tillsammans med koncernen Stellantis även medgrundarna till ACC som ska etablera flera batterifabriker i Europa. Nyligen gick även Mercedes in i projekt.

Mercedes har nyligen inlett tester på offentliga vägar med sin första vätgasdrivna lastbilsmodell, GenH2. Just nu satsar tillverkaren ändå främst på batteridrivna lastbilar. GenH2 är tänkt att lanseras först 2027.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!