Annons:

Mercedes vinstvarnar – bakslag för strategi med mer lyx

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 sep 2024

Om några veckor kommer Mercedes presentera siffrorna för årets tredje kvartal. Men redan nu kommer signaler från Stuttgart att den inslagna vägen med att satsa på mer lyx inte ger väntat resultat. Mercedes räknar med att vinsten under 2024 kommer att bli lägre än väntat och har därför gått ut med en så kallad vinstvarning.

Biltillverkarnas intresse för lyxigare modeller ligger i den högre vinstmarginalen, som går att plocka ut där. Men även vinstmarginalen hamnar lägre än de 11 procent som Mercedes räknar med. För 2024 räknar Mercedes med att den blir mellan 7,5 och 8,5 procent. Att Mercedes står för lyxiga biklar är ingen nyhet. Men planen att kunna föra över det till elbilar samt krydda med ännu mer lullull och då lyckas med bra försäljningen i Kina ser inte ut att ha gått hem.

Under förra året stod elbilar för 11,8 procent av försäljningen från Mercedes-Benz Group, där också Smart ingår som endast säljer elbilar och är ett samarbete med Geely. Separata siffror för Kina har inte redovisats, men enligt flera medieuppgifter har EQS och andra lyxiga elbilar inte sålt bra där. Förra året visade siffror från från tyska tidningen Handelsblatt att Mercedes sålde endast 6 900 elbilar där mellan januari och maj 2023.

Nu är det inte endast de eldrivna lyxmodeller från Mercedes som säljer under förväntan i Kina. Men just eldriven lyx är ett växande segment i Kina, där Mercedes inte har lyckats locka kunder på samma sätt som tidigare. Därtill kommer det stenhårda priskriget på elbilar som fortgår på den kinesiska marknaden. För de höga priser som ett märke som Mercedes begär måste de också kunna leverera mer än konkurrenterna, menar analytiker.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: