Minimalt högre kostnad med ellastbil trots högt inköpspris

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 dec 2022

Antalet eldrivna lastbilsmodeller ökar. Flera tillverkare har breddat sina program eller lanserat nya modeller under det senaste året. Och för några veckor sedan började även den försenade lastbilen Semi från Tesla att rulla ut till kunder i USA.

Antalet eldrivna lastbilar på våra vägar är däremot ännu få. Bristen på laddmöjligheter utmed vägarna är en sak som tillverkarna själva delvis tagit i egna händer för att bygga ut laddinfrastrukturen.

Eller som åkeriet Falkenlev, vinnare av Årets Laddguld vid elbilsmässan eCarExpo, som själv byggt Sveriges största laddpark för lastbilar som drivs med el från en egen sollcellspark.

En annan sak är det höga inköpspriset som kan vara ett hinder för åkerier att köpa in eldrivna lastbilar. Jämfört med en dieseldriven variant kan den som gå på el kosta dubbelt så mycket att köpa in. Men vad blir den egentligen kostnaden när lastbilen väl är i drift?

Som tillverkaren av lastbilar – både med eldrift och dieselmotor – är Scania kanske inte helt oberoende i frågan. Men siffrorna som Scania Danmark fick fram när de satte sig och räknade ut den totala kostnaden för att köra på el jämfört med diesel talar ett tydligt språk.

Trots det höga inköpspriset blir den totala kostnaden att köra på el 3 procent högre jämfört med diesel. Det innebär ett merpris per ton på 14 danska kronor, omkring 21 svenska kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!