Missnöjda kunder lämnar tillbaka Toyota bZ4X i Norge

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 feb 2023

Toyotas första elbil bZ4X har inte haft en helt enkel start. Först återkallades 2 700 exemplar då ett konstruktionsfel visat sig kunna leda till att hjulen lossnar vid kraftig inbromsning i en kurva.

Efter att det var åtgärdat och produktionen kommit igång kom vintertester av bilen med minst sagt underkänt resultat.

Under vårt räckviddstest av åtta elbilar förra året hade Toyota bZ4X störst problem att hänga med.

Den fyrhjulsdrivna versionen vi körde har enligt WLTP en räckvidd på 415 kilometer. Under motorvägskörning i mild vintertemperatur på 3,5 grader kom vi 235 kilometer.

Den stora skillnaden mot WLTP ska enligt Toyota bero på att batteriet hos bZ4X har en stor buffert. Den ska både skona batteriet för att ge det längre livslängd samt vara en ”reservtank” när räckviddsmätaren visar noll kilometer.

Problemet är att föraren inte vet vilket spelrum som bufferten bjuder på. Batteriets kapacitet i procent visas nämligen inte.

Toyota har lovat komma med uppdateringar av mjukvaran som en åtgärd på problemet. Men det har inte övertygat alla som redan beställt en Toyota bZ4X. I Norge har kunder nu börjat avbeställa sina bokningar av bilen, rapporterar norska sajten Motor.

Som orsak nämns bland annat att kunder känner sig lurade på informationen om hur bilen presterar i nordiskt vinterklimat.

Hittills har 1 140 Toyota bZ4X registrerats in i Norge. Hur många bokningar som har hävts vill Toyotas representant i Norge inte säga. Men det ska även förekomma fall av kunder om hämtat ut bilen och sedan fått lämna tillbaka den.

Det är inte aktuellt i Sverige där Toyota bZ4X ännu inte har börjat levereras till kund. De första leveranserna beräknas ske här först i april eller maj.

Om även de svenska kunder som beställt en bZ4X kommer kunna häva sitt köp är oklart.

– I de fall en kund inte önskar fullfölja köpet av sin bZ4X ber vi dem att kontakta sin lokala återförsäljare för en dialog kring vilka möjligheter som finns. Vårt mål är alltid att våra kunder ska känna sig nöjda med sitt köp, säger Christian Hallin som är informationschef hos Toyota i Sverige till Elbilen.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: