/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Fnikola_two-e1510659291689.jpg)
Nikola Motor väljer svenska bränsleceller
Patrick Ekstrand
14 nov 2017
Göteborgsföretaget Powercell Sweden ska leverera bränslecellsstackar till fordonstillverkaren Nikola Motor. Tekniken ska initialt användas i de testfordon som det amerikanska företaget bygger. Om allt går enligt plan hamnar den även i de vätgasdrivna lastbilar som företaget bygger. Lastbilarna har en räckvidd på närmare 2 000 kilometer och ska under ett års tid testas ingående i […]
Göteborgsföretaget Powercell Sweden ska leverera bränslecellsstackar till fordonstillverkaren Nikola Motor. Tekniken ska initialt användas i de testfordon som det amerikanska företaget bygger. Om allt går enligt plan hamnar den även i de vätgasdrivna lastbilar som företaget bygger.
Lastbilarna har en räckvidd på närmare 2 000 kilometer och ska under ett års tid testas ingående i olika kilimatförhållanden. Accelerationen är också svindlande, i alla fall jämfört med andra tunga lastbilar: Noll till hundra på 30 sekunder. Dessutom styrs hjulen individuellt, vilket förbättrar väghållningen.
Serieproduktionen väntas vara i full gång först 2021, men det går redan att reservera en lastbil för ynka 1 500 dollar för att sedan få leasa den i 84 månader. Dragkrok ingår, liksom vätgas för 160 000 mil.
Enda problemet är att väntelistan uppges vara mycket lång, men det finns alternativ: bland annat från Tesla, som i veckan ska presentera sin eldrivna lastbil.
1 900 kilometers räckvidd – dragkrok är standard
Nischade bilar i väntan på Frankfurt
Mercedes elektrifierar lastbilar
Cummins utmanar Tesla i tungviktsklassen
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F19820x1080_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F1536x2048_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F828x1472_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FRekord-Mercedes-GenH2-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FVatgas-OKQ8-Goteborg.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FBMW-iX5-Hydrogen-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FMercedes-GenH2-Swiss-alps01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FTredje-generation-branslecell-Toyota01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fjulklapp_webb.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FToyota-bZ4X-Touring05.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FHongqi-E-HS9-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FDiplom-Arets-Elbil-2025-Zeekr-7X.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FID-Polo-VW02.jpg)