/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Fnikola_two-e1510659291689.jpg)
Nikola Motor väljer svenska bränsleceller
Patrick Ekstrand
14 nov 2017
Göteborgsföretaget Powercell Sweden ska leverera bränslecellsstackar till fordonstillverkaren Nikola Motor. Tekniken ska initialt användas i de testfordon som det amerikanska företaget bygger. Om allt går enligt plan hamnar den även i de vätgasdrivna lastbilar som företaget bygger. Lastbilarna har en räckvidd på närmare 2 000 kilometer och ska under ett års tid testas ingående i […]
Göteborgsföretaget Powercell Sweden ska leverera bränslecellsstackar till fordonstillverkaren Nikola Motor. Tekniken ska initialt användas i de testfordon som det amerikanska företaget bygger. Om allt går enligt plan hamnar den även i de vätgasdrivna lastbilar som företaget bygger.
Lastbilarna har en räckvidd på närmare 2 000 kilometer och ska under ett års tid testas ingående i olika kilimatförhållanden. Accelerationen är också svindlande, i alla fall jämfört med andra tunga lastbilar: Noll till hundra på 30 sekunder. Dessutom styrs hjulen individuellt, vilket förbättrar väghållningen.
Serieproduktionen väntas vara i full gång först 2021, men det går redan att reservera en lastbil för ynka 1 500 dollar för att sedan få leasa den i 84 månader. Dragkrok ingår, liksom vätgas för 160 000 mil.
Enda problemet är att väntelistan uppges vara mycket lång, men det finns alternativ: bland annat från Tesla, som i veckan ska presentera sin eldrivna lastbil.
1 900 kilometers räckvidd – dragkrok är standard
Nischade bilar i väntan på Frankfurt
Mercedes elektrifierar lastbilar
Cummins utmanar Tesla i tungviktsklassen
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135-1920x1080-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Ipad-1536x2048-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Mobile-828x1472-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FVatgas-OKQ8-Goteborg.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FBMW-iX5-Hydrogen-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FRekord-Mercedes-GenH2-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FMercedes-GenH2-Swiss-alps01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FTredje-generation-branslecell-Toyota01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FHydrogen-Renault01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FChery-Solid-state01-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMercedes-ELF02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FArla-Mjokbil.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FSkoda-Epiq-Klaus-Zellmer-IAA-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)