Premiär för Firefly med frunk för fisk och lyxig Nio ET9

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 dec 2024

Nio har idag hållit sitt årliga event Nio Day. Under det fick vi se både nyheter från märket Nio och premiären för det nya undermärket Firefly. Det är tillsammans med det redan presenterade märket Onvo en satsning från Nio att lansera billigare modeller.

Den första modellen heter i dagsläget Firefly EV och är en mindre elbil som riktar sig till stadsbor både på hemmamarknaden Kina och här i Europa. De exakta måtten presenterades, men för att kunna ta sig fram på trånga stadsgator lovas vad som beskrivs som en klassledande vändradie på 9,4 meter.

För att visa det presenterades en video där Firefly EV tar sig fram bättre på en trång bana än Mini Cooper och Smart #1.
– Den är smartare än Mini och mer mini än Smart, kommenterade Nio:s grundare och vd William Li.

Karossens design påminner en del om Honda e och ett tydligt kännetecken är strålkastarna som utgörs av tre cirklar både fram och bak. En design som motiverades med att “alla goda ting är tre”. Under den korta motorhuven hittas en stor frunk på 92 liter. Den har också ett dräneringshål och kan därmed fyllas med vatten. Till exempel för att transportera en levande fisk, som Nio:s vd William Li skojade om. För bagaget nämndes endast hur mycket som får plats med fällda säten, vilket är 1.250 liter.

Övriga detaljer som räckvidd, storlek på batteriet, laddeffekt nämndes inte. Vi fick heller inte veta om Firefly EV som modellerna från Nio och Onvo kan byta batterier som alternativ till att snabbladda. Enligt uppgifter i kinesiska medier ska det vara möjligt, men tidigare har det bland annat ryktats om att bilar från Firefly inte kan använda nuvarande stationer för batteribyte. Detaljer kring det lär komma den närmsta tiden.

Det bjöds också på ett smakprov på designen för infotainmentsystemet som såg både väldigt färgglatt och lekfullt ut. I övrigt visades inga detaljer av inredningen.

Firefly EV lanseras på den kinesiska marknaden i april nästa år och går att förbeställa nu till ett pris från 148.800 yuan, vilket motsvarar 225.000 kronor. När en lansering är aktuell för Sverige och vad priset blir här har inte nämnts. Med tillverkning i Kina kommer bilen också att beläggas med EU:s strafftullar på elbilar som byggs där. För Nio innebär det en strafftull på 21 procent utöver de 10 procent importtull som redan gäller på bilar från Kina.

Från märket Nio visades den nya toppmodellen ET9 som är en 5,32 meter lång halvkombi med stora fälgar på 23 tum. ET9 har tre elmotorer, två på bakaxeln och en på framaxeln, som ger en total effekt på 520 kW, eller 697 hästkrafter, och ett vridmoment på 700 Nm. Med det ska bilen klara 0-100 km/h på 4,3 sekunder. Som hos Nio:s övriga modeller går det att byta batteri. Med ett paket på 100 kWh anges en räckvidd 65 mil, enligt den kinesiska körcykeln som är mer förätande än WLTP som används här.

Styrning sker med steer by wire och det hittas styrning på bakhjulen, med hur många grader nämndes inte. Aktiva dämpare ska ge en bekväm körupplevelse och i en video som visade det dök tidigare chefen för Volkswagenkoncernen Herbert Diess upp. Han hyllade fjädringen, som presenterades genom att köra bilen över en puckelpist med en mängd champagneglas uppställda på motorhuven utan att välta.

Även hos Nio ET9 hittas en stor frunk på 105 liter och inne i bilen hittas en låda på 10 liter som kan hålla en temperatur på mellan minus 2 och 55 grader. Hur stort bagaget är nämndes inte.

Nio ET9 har fyra separata säten med där det går att ställa mjukheten i tre steg och bli masserad av ett 16-punktssystem. Det hittas också 35 högtalare, varav åtta i nackstöden, med en total effekt på 2.400 W. Föraren har en head up-display med förstärkt verklighet och en digital backspegel, som hos Polestar 4. Interördesignen är som alltid hos Nio avskalad och domineras av en stor 5K OLED-skärm, men det nämndes inte hur många tum den är på. Baksätespassagerarna har också varsin skärm som är på 14,5 tum.

För bilens självkörande funktioner hittas en Lidar-radar i fronten samt ytterligare 31 sensorer som läser av omgivningen. Enligt Nio ska det göra att ET9 är 20 gångare säkrare på vägen än en mänsklig förare.

Priset för ET9 på den kinesiska marknaden börjar på 660.000 yuan, eller nästan exakt en miljon kronor. Då utan batteri som hyrs till en månadsavgift. Datum för svensk lansering och pris har inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: