Nio ET7 på väg till Sverige

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 aug 2022

Redan i början av i år stod det klart att kinesiska Nio kommer till Sverige under 2022. Först ut blir tillverkarens flaggskeppsmodell ET7, en fyrhjulsdriven sedan på 5,1 meter med 652 hästkrafter och ett vridmoment på 850 Nm.

Nu meddelar Nio att den första leveransen för Europa har skeppats med båt från Kina. Förutom Sverige ska Nio börja säljas i Tyskland, Nederländerna och Danmark under i år. Sedan tidigare finns märket redan i Norge med elsuven ES8.

Hur fördelningen mellan de olika marknaderna ser ut och om någon av dem prioriteras är oklart.

I Kina erbjuds ET7 i dag med ett batteripaket på antingen 70 kWh för 50 mils räckvidd eller 100 kWh för 70 mils räckvidd. I båda fallen enligt den kinesiska körcyklen som är mer förlåtande än WLTP.

Nio ET7

Senare i år ska det i alla fall i Kina gå att få ett batteripaket på hela 150 kWh för 100 mils räckvidd. Enligt nya uppgifter ska det då också handla om ett solid state-batteri med fast i stället för flytande elektrolyt. Kommer det ut på marknaden redan i år blir Nio den första elbilstillverkaren att erbjuda solid state-batterier kommersiellt och flera år före vad de flesta har räknat med.

Om och när batteriet på 150 kWh även kommer erbjudas till kunder i Sverige är oklart. Det gäller även tidsplanen för när de första leveranserna av ET7 till kund kommer i gång här och vad priset blir. I Kina börjar priset för versionen med det mindre batteripaketet på 70 kWh på omräknat 660 000 kronor.

I Norge har Nio också nyligen öppnat en andra station för batteribyten som alternativ till att ladda. På fem minuter går det då att få ett fulladdat batteri monterat i bilen.

När Elbilen var i Oslo för att kolla in stationen för batteribyten och ET7 meddelades att det planeras nio stationer för batteribyten även i Sverige. Enligt Nio Sverige vill tillverkaren ”introducera alla sina produkter och tjänster i Europa”.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!