Nissans nya tag
Fredrik Sandberg
3 jul 2020
Nissan slog på stora trumman i år. Det blev på CES som de lanserade sin Leaf med 62 kWh, som egentligen var tänkt för en tidigare lansering, om man får tro ryktena. Anledningen har varit att företagets ordförande, Carlos Ghosn, sattes i häktet i Japan. Anklagad för förskingring.
Men nu var den här, den nya Leafen. Och den ser ut ganska precis som den nuvarande modellen. Men ”e+ 3.Zero”, som modellen med stora batteriet heter i Sverige kommer att kosta 482 500 kronor i basutförande, innan statliga supermiljöbilspremien. Då får man en bil med cirka 40 mils räckvidd, och som därmed kan konkurrera med Kia e-Niro och Tesla Model 3 och som är fullt utrustad så när som på pro-pilot.
Den stora frågan har ju varit kring snabbladdningen, där 40 kWh-modellen inte har haft någon kylning av batterierna och har därför blivit för varma och därmed skapat långsam snabbladdning. Nissan kommer inte att erbjuda vätskekylda batterier till stora batteriet. Men någon typ av kylning blir det.
Leaf e+ 3.Zero beräknas komma till Sverige till sommaren, så då lär vi få chansen att testa detta. I övrigt visade Nissan upp framtidens teknik, med augmented reality, det vill säga en skärm som kan visa vad som finns runt hörnet, men även ge dig ett bättre väder än det faktiskt är utanför. En slags head-up-display på syra med andra ord.
Vi fick även se IMX-konceptet som lovar gott. En mycket intressant crossover som nog kommer att tillverkas i slutet av det här året, om man ska tro ryktena på mässan.