Nu kommer Toyotas elbilar – 30 nya modeller till 2030

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 dec 2021

Toyota har väntat ut marknaden ett tag, men nu kommer en rejäl satsning på elbilar från världens största biltillverkare.

2030 vill Toyota sälja 3,5 miljoner elbilar per år och fem år senare, 2035, ska alla bilar som säljs i Europa vara utsläppsfria.

På tisdagsmorgonen gav Toyotachefen Akio Toyoda en inblick i vad vi kan vänta oss från Toyota och Lexus de närmsta åren. Mottot löd ”En elbil för alla” och Toyota vill kunna erbjuda ”rimligt prissatta” modeller inom alla storleksklasser.

Under presentationen visades därför en bred palett upp med små transportfordon, två sportbilar, terrängbil samt en stor pickup.

– Välkommen till framtidens show room, sa Toyotachefen Akio Toyoda mot en bakgrund av 16 modeller från Toyota och Lexus uppställda bakom sig.

Hur många av dem som var verkliga modeller eller enbart koncept framgick däremot inte. Men Akio Toyoda sa att ”de flesta” av bilarna på scenen är modeller som kommer lanseras under de närmsta åren.

Fyra olika suvar och en sedan

Lite mer konkret gick han in på fem modeller i serien bZ, eller Beyond Zero som Toyota kallar sina utsläppsfria modeller.

Först ut är den redan presenterade elsuven bZ4X, som är Toyotas första elbil och lanseras nästa år. Utöver den utökas modellserien med bZ Compact SUV, en crossovermodell med coupekaross och extremt hög midjelinje som enligt Akio Toyoda bjuder på en design som ”får dig att vilja kliva in och köra iväg”.

bZ Small Crossover

Modellen bZ Small Crossover är en kompaktsuv som är speciellt framtagen för kunder i Japan och Europa. Utan att gå in på detaljer antyddes det att modellen har en effektiv drivlina som ska ge den en förbrukning på 1,25 kWh per mil.

– Eftersom det här är en liten bil är det en sak som vi måste vara noga med och det är energieffektivitet. Med andra ord, hur mycket vi kan minska den energi som behövs för att köra bilen. Det är precis den teknologi som Toyota har förfinat under mer än trettio år, sa Akio Toyoda och menade att de satsar på en energiförbrukning som ska vara det bästa i klassen.

Kompaktsuv för Europa

Modellen bZ SDN är en mellanklassedan som inte beskrevs i detalj samt den större elsuven bZ Large SUV som ska gå att få med plats för sju personer.

För ingen av modellerna avslöjades något om batteristorlek eller räckvidd.

Akio Toyoda nämnde också att de kommer erbjuda ”batterival” till existerande modeller, utan att gå in på om det då handlade om rena elbilar eller hybrider.  

Eldriven supersportbil från Lexus

Från Toyotas lyxigare märke Lexus ska eldrift bli en central del och först ut är modellen RZ, en fyrhjulsdriven elsuv som ser ut att ha flera likheter med Toyotas elsuv bZ4X.

Men det visades även upp en supersportbil som ska klara 0-100 på två sekunder och få en räckvidd på 70 mil.

Till år 2030 ska Lexus erbjuda eldrivna modeller inom alla segment och sälja en miljon elbilar om året. På marknaderna i Nordamerika, Europa och Kina ska all försäljning utgöras av eldrivna modeller år 2030 och fem år senare på övriga marknader.

När det kommer till batterier meddelades att den tidigare investeringen på 120 miljarder kronor nu ökas till 160 miljarder.  

– Med det ska vi förverkliga bättre och billigare batterier, sa Akio Toyoda.

Inte heller här fick vi veta några detaljer kring utvecklingen av batterier. Toyota har tidigare lovat att de skulle visa upp modeller med solid state-batterier senast 2025. Förra året släpptes också en video på en testbil utrustad med solid state-batterier, men det var inget som nämndes under dagens presentation.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!