Ny battericell från Scania och Northvolt håller ”över förväntan”
Carl Undéhn
20 apr 2023
Elbilsskeptiker har ofta lyft fram argumentet att batteriet åldras snabbare än bilen vilket skulle kräva ett dyrt batteribyte. Att motsatsen snarare ser ut att vara fallet har flera studier visat. Bland annat har Renault visat att 99 procent av batterierna i alla Zoe som sålts sedan lanseringen 2013 fortfarande är fullt fungerande.
Batteridrift lämpar sig alltså även för de med behov av att köra länge och långt.
Som med en lastbil.
Scania och svenska batteritillverkaren Notthvolt presenterar nu en gemensamt utvecklad battericell som vid tester visat en driftskapacitetet på 1,5 miljoner kilometer. Vilket är livslängden för en lastbil.
Resultatet beskrivs både som över förväntan och en viktig del i Scanias omställning till eldrivna lastbilar.
– Redan i början av partnerskapet mellan Northvolt och Scania kom vi överens om en ambitiös tidsplan för att tillsammans utveckla en högpresterande battericell som skulle möjliggöra Scanias planer för att elektrifiera tunga transporter. Efter omfattande utveckling och validering levererar vi nu celler från Northvolt Ett som överträffar våra initiala förväntningar på prestandan, säger Northvolts vd och grundare Peter Carlsson.
Genom att tillverka cellen med grön el vid Northvolts fabrik i Skellefteå minskas koldioxidavtrycket med en tredjedel jämfört med andra litiumjonceller.
Den nya cellen ska sättas ihop till batteripaket vid Scanias nya batterifabrik i Södertälje som kommer stå klart senare i år.