Hondas nya elmotor fri från sällsynta jordartsmetaller

En ny sorts elmotor som inte behöver tunga så kallade sällsynta jordartsmetaller har utvecklats av Honda och Daido Steel. Den nya magneten kommer från och med i höst att sitta i hybridbilen Honda Freed.

Tunga sällsynta jordartsmetaller används bland annat i de neodymmagneter som sitter i elmotorerän. Dysprosium och terbium har använts för att magneten ska klara av höga temperaturer, men tillgången på råvara är i stort sett kontrollerad av Kina, vilket har lett till oro i branschen. Nissan har till exempel börjat återanvända tunga sällsynta jordartsmetaller för att minska beroendet av import.

Den nya tekniken bygger på att kristallstrukturen läggs tillrätta när magneten tillverkas och detta gör att den tål högre temperaturer utan bland annat terbium. Honda har också utvecklat andra delar av motorn för att optimera funktionen och har lyckats hitta en modell med samma prestanda som den dagens generation elmotorer.

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

PUBLICERAD: 2016-07-13

Relaterat innehåll