Nya draget – så vill Kina stoppa EU:s strafftullar på elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 aug 2024

I början av juli införde EU preliminära strafftullar på elbilar tillverkade i Kina. Bakgrunden är att EU-kommissionen menar att elbilar tillverkade där drar nytta av statliga subventioner som ger dem en konkurrensfördel när de säljs inom EU.

Procentsatserna varierar för olika tillverkare och uppgår som mest till 37,6 procent. Inte helt oväntat vänder sig Kina emot strafftullarna och tar nu saken till världshandelsorganisationen, WTO.

”Vi uppmanar EU att omedelbart rätta till sitt felaktiga agerande och tillsammans värna om det ekonomiska samarbetet och handelssamarbetet mellan Kina och EU samt stabiliteten i elbilarnas leveranskedja”, citeras en talesperson för det kinesiska handelsdepartementet av bland andra branschtidningen Automotive News.

Kina argumenterar också för att strafftullarna utgör ett hinder för det globala samarbetet i kampen mot klimatförändringarna.

Än så länge är strafftullarna preliminära. Men om de införs permanent senare i höst kommer strafftullarna att tas ut retroaktivt från början av juli. När EU-kommissionen tidigare i somras samlade in de olika medlemsländernas åsikt i fråga än stod det klart att Sverige valt att lägga ned sin röst kring strafftullarna.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: