Nya siffror: så mycket ökar Polestars försäljning

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 apr 2025

Från att endast haft en modell att sälja – Polestar 2 – har Polestar sedan förra året breddat sitt utbud med Polestar 3 (läs vår provkörning här och hur modellen presterade under finalen till Årets elbil 2024 här) och Polestar 4 (läs vårt test här). Något som ser ut att ha en positiv inverkan på försäljningen för tillverkaren. Under årets första kvartal levererade Polestar 12.304 bilar, vilket är en ökning på 76 procent jämfört med samma tidsperiod ett år innan. Förra året minskade också Polestar sin försäljning med 15 procent jämfört med 2023.

Ökningen förklaras just med nya modeller och att Polestar nu satsar på fysisk försäljning vid sidan av direktförsäljningen på nätet.
– Vi är på rätt väg och gör rätt saker. Jag är nöjd med de framsteg vi gör när det gäller att transformera vår kommersiella verksamhet. Med en mer aktiv säljmodell, fler retail-partners och attraktiva bilar, levererar vi resultat, kommenterar Polestars vd Michael Lohscheller siffrorna.

I arbetet med den nya strategin med fysisk försäljning vid så kallade retail-ställen är Sverge en prioriterad marknad. Fram till mitten av i år ska det finnas 23 retail-ställen runt om i landet. På den svenska marknaden ökade Polestar under årets första kvartal med 62 procent, eller totalt 1.457 registrerade bilar enligt siffror från branschorganisationen Mobility Sweden.

Annons: