Nya siffror visar: batteriet som strular mest på vintern
Carl Undéhn
9 dec 2024
Årets vinter har redan bjudit på några oväder, med köer och problem i trafiken ute på vägarna som följd. Och som ett brev på posten kommer då även diskussionen om hur elbilarnas batterier klarar vinterkylan.
Betydligt bättre än vad ryktet säger, visar nya siffror från försäkringsbolaget If och vägassistansbolaget Viking. De genomför 100.000 uppdrag om året där bilar som fått problem och inte kan köra vidare får hjälp. Vid över en tredjedel av fallen – eller 37 procent – beror problemet då på startbatteriet. Att elbilar behöver hjälp för att de har slut på högvoltsbatteriet och inte kan köra vidare sker ytterst sällan, visar siffrorna.
– Räckvidden för elbilar blir bättre och bättre, och många elbilägare har lärt sig en hel del om laddning och batterier och hur just deras modell funkar, säger Ifs motorexpert Frida Wedin.
Då klarar bilens 12-voltsbatteri kalla temperaturer betydligt sämre och det är något som hittas i både elbilar och de med förbränningsmotor.
– Det är framför allt under årets kalla månader som elbilsförare behöver vägassistans, antingen hemma eller under resan. 12-voltsbatteriet är känsligt för urladdning vid mycket kortkörning, särskilt under kalla dagar, säger Frida Wedin.