Elbilen logo Meny

Nya uppgifter om Hyundais planer på små elbilar

Med Ioniq 5 var Hyundai först ut med att presentera en elbil på Hyundais och Kias gemensamma nya elbilsplattform E-GMP. Hyundai har bekräftat att den ska följas av siffror uppåt på skalan, först i form av en sedan kallad Ioniq 6 nästa år och sedan en större elsuv med namnet Ioniq 7 som är planerad till 2024.

I båda fallen handlar det om stora modeller, men Hyundai har även planer på att gå i den andra riktningen med plattformen E-GMP. Fast kanske inte med en riktigt så liten modell som på bilden ovan.

I en intervju med branschtidningen Automotive News Europe säger Hyundais marknadsföringschef Thomas Schemera företaget överväger modeller med beteckningen Ioniq 2, Ioniq 3 och Ioniq 4.

Vad planerna är för nummer 1 framgår inte.

Enligt honom skulle det kunna innebära att dagens kompakta elsuv Kona ersätts av en eller flera nya modeller på plattformen E-GMP. Det kan då innebär att även de mindre modellerna drar nytta av plattformens 800-voltsteknik för att kunna ladda snabbt.

– Det skulle vara meningsfullt att utvidga alla de fördelar som är förknippade med E-GMP-plattformen till mindre fordon, säger han till tidningen.

Att Hyundai går i tankarna på att lansera mindre elbilar är inte förvånande. Redan tidigare har tillverkaren Borg/Wagner, som levererar elektriska drivlinor till Hyundai och Kia, gått ut med att de tagit fram en drivmodul för mindre elbilar till de båda tillverkarna. Även flera andra tillverkare arbetar på utvecklandet av små och billiga elbilar som är tänkta att säljas i stora volymer.

Men det är också just där som skon klämmer.

Enligt Thomas Schemera – och flera andra i branschen – är det idag svårt att tjäna pengar på små elbilar.

Men Hyundai ser en stor potential med elbilar i de mindre segmenten. Några konkreta uppgifter om när de skulle kunna lanseras fick vi däremot inte.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-15