Nya Volkswagen ska bli snabbt, digitalt och innovativt
Carl Undéhn
3 mar 2022
Det är stora förändringar på gång hos Volkswagen och det gäller framför allt den del av koncernen som det kanske talas minst om: Cariad.
Volkswagens mjukvaruavdelning spelar en allt viktigare roll för tillverkaren och den kommer växa under de närmsta åren.
Volkswagen själva säger att de är på att bli ett tech-bolag och investerar 800 miljoner Euro i Campus Sandcamp i Wolfsburg. I det nya utvecklingscentret ska upp till 6 000 medarbetare inom olika områden ha ett samarbete för att skapa framtidens uppkopplade och självkörande bilar.
Enligt Volkswagens utvecklingschef Thomas Ulbrich ska det också vara en symbol för det nya och betydligt mer snabbfotade Volkswagen.
Bort från bilden av stor en stor industrikoloss, in med platta hierarkier och innovation.
– Vid Campus Sandcamp ska olika discipliner vävas samman och de olika avdelningarna jobba tillsammans. Det handlar om att bygga upp viktiga framtidskompetenser för att skapa en digital kundupplevelse, sa Thomas Ulbricht under en presskonferens om strategin Accelerate.
– Det handlar om självlärning och eget ansvar. Vi främjer en ny kultur och nya tankesätt, sa han och menade att det är avgörande för att förbereda Volkswagen inför framtiden.
Förra året började Volkswagen erbjuda uppdateringar over the air, OTA, till elbilarna i ID-familjen. I kommande modellerna ska möjligheten att uppdatera bilen och lägga till funktioner i efterhand vara en central del i kundens ägande av bilen. Förmodligen även en viktig del i Volkswagens framtida affärsmodell.
– Bilens hårdvara kommer standardiseras, men mjukvaran kan utökas genom att köpa till funktioner. Assistenssystem till exempel, i stället för att köpa det till en hög kostnad när du beställer bilen kan det aktiveras on demand när det behövs. Det samma kommer gälla självkörning och med det gör vi denna dyra teknik tillgänglig för alla, sa Thomas Ulbrich.
Det låter alltså som att Volkswagen allt mer kommer satsa på att från fabrik utrusta bilar med hårdvara för funktioner som kunder kan köpa till eller teckna ett abonnemang för.
Snabbare utveckling och tillverkning med plattformen SSP
Thomas Ulbrich talade också om nästa generations elbilar från Volkswagen som kommer med projektet Trinity år 2026. Då lanseras den nya plattformen SSP som kommer bli basen för koncernens alla märken och enligt Thomas Ulbrich ska användas till att bygga 40 miljoner elbilar.
Utvecklingstiden ska sänkas med 25 procent från omkring 50 till 40 månader och Trinity ska byggas på 10 timmar i den nya elbilsfabrik som planeras.
Det är samma tid som Tesla sagt sig behöva för att tillverka en Model Y vid sin fabrik utanför Berlin. Idag behöver Volkswagen 30 timmar för att tillverka en elbil och koncernchefen Herbert Diess har flera gånger pekat på behovet av mer effektiv tillverkning för att möta konkurrensen.