Annons:

Nytt snabbladdande ”saltbatteri” på väg lanseras

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 mar 2025

Med de allt mer populära litiumjärnfosfatbatterierna undviks redan nickel och kobolt vid tillverkningen, vilket sänker priset. Litium är som namnet antyder ännu en del av kemin. Men även det kan ersättas med natrium, alltså salt som både är billigare och mer tillgängligt än litium.

Flera batterietillverkare arbetar på natriumjonbatterier, och då framförallt med att höja energidensiteten som hittills är lägre än hos dagens batterier. På den kinesiska marknaden har det redan lanserats elbilen Sehol E10X med natiumjonbatterier (bilden ovan) och då från tillverkaren Hina Battery. De presenterar nu en ny version kallad Haixing. Batteriet uppges ha en energidensitet på 165 Wh/Kg, vilket är något lägre än genomsnittet hos dagens LFP- och NMC-batterier. Men det är mer än de 125 Wh/kg som tillverkarens tidigare natriumjonbatteri kom upp i.

Hina Battery lyfter fram att batteriets temperatur ökar med endast 10 grader vid snabbladdning och att det ska ta 25 minuter att ladda det till 100 procent. Det ska också klara upp till 8.000 laddcykler och kunna prestera bra i temperaturer på mellan minus 40 grader och upp till 45 graders värme.

Vilken eller vilka modeller som blir först ut med att använda Haixingbatteriet har inte meddelat.

Annons: