Nytt teknik från ONE tänjer på gränsen för LFP-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 aug 2023

Med sitt lägre pris ser litiumjärnfosfatbatterier, eller LFP, ut att vara på väg att spela en allt större roll för elbilar i framtiden. Tesla använder det redan sedan en tid för sina Standard Range-modeller och med EX30 kommer även Volvo för första gången erbjuda LFP-batterier.

Det lägre priset kommer däremot även med lägre energidensitet jämfört med de idag vanliga batterierna med nickel-mangan-kobolt, NMC. Men LFP-batterierna är på väg att knappa in. Amerikanska batteriutvecklaren Our Next Energy (ONE) har nu vidareutvecklat sitt redan omtalade batteripaket Aries. Den nya versionen har fått det passande namnet Aries II och använder precis som sin föregångare LFP-celler.

Energidensiteten anges nu till 162 Wh/kg. Enligt företaget betyder det att energidensiteten hos Aries II är endast sex procent lägre än hos jämförbara batterier med nickel-mangan-kobolt, NMC. Med en kapacitet på omkring 100 kWh ska det kunna ge elbilar en räckvidd på över 55 mil. Priset för Aries II ska däremot vara 25 procent lägre än ett jämförbart batteripaket med NMC-celler.

– Den största bristen hittills har varit räckvidd och energidensitet. Genom att utveckla ett batteripaket med liknande energidensitet som NCM har ONE gjort LFP till ett hållbart alternativ, säger Mujeeb Ijaz som är chef och grundare av Our Next Energy.

Exakt hur de har ökat energidensiteten framgår inte. Företaget talar endast om förbättrad teknik. Planen är nu att Aries II ska sättas i produktion nästa år. Our Next Energy fick mycket uppmärksamhet när de i början av 2022 satte sitt egenutvecklade batteripaket i en Tesla Model S. Med det kunde de köra en sträcka på över 120 mil på en laddning, och det i kyliga temperaturer. Batteriepaketet fått ONE hade samma fysiska dimensioner som det från Tesla. Men med en kapacitet på 203,7 kWh innehöll det nästan dubbelt så mycket energi.

Bland annat BMW har investerat i ONE som även testar sin teknik i BMW iX. Med det ska elsuven få en räckvidd på omkring 96 mil, vilket är 30 mil mer än idag.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!