Ökad vinst och fler elbilar från Stellantis
Carl Undéhn
26 jul 2023
Sedan Fiat-Chrysler gick ihop med PSA-koncernen 2021 samlas totalt 14 märken under den nya jättekoncernen Stellantis. Där hittas en rad europeiska tillverkare som Opel, Peugeot, Fiat och Citroën tillsammans med amerikanska märken som Jeep, Chrysler och RAM. Och hittills har det i alla fall ekonomiskt visat sig vara ett framgångsrecept. Redan den första halvårsrapporten visade en vinst på närmare sex miljarder euro.
När vi nu får siffrorna för de första sex månaderna i år hittas där en vinst före skatt på 14,1 miljarder euro – omkring 160 miljarder kronor. Det var mer än väntat och enligt Stellantischefen Carlos Tavares är en förklaring minskade kostnader i fabrikerna och hög vinstmarginal per såld bil. Att sänka kostnaderna genom mer effektiv tillverkning tack vare mer gemensam teknik mellan de olika märkena är något som Carlos Tavares lyft fram tidigare.
Totalt säljer Stellantis nu ”över 25” eldrivna modeller. Alla koncernens 14 märken har ännu inte elbilar att sälja, men fram till 2024 ska det komma ytterligare 23 stycken. Bland annat ska vi senare i år få se Peugeots nya elsuv E-3008 som blir en av de första modellerna att använda en version av den nya elbilsplattformen STLA.
Enligt strategin Dare Forward 2030 räknar Stellantis med att kunna sälja fem miljoner elbilar om året 2030. Riktigt så många ser det inte ut att bli i år. Försäljningen av elbilar uppgick till 168 000, vilket är en ökning med 24 procent jämfört med de första sex månaderna förra året. Stellantis uppger att de nu är Europas tredje största tillverkare av elbilar. I Frankrike byggs också en batterifabrik inom samarbetet ACC, där också Mercedes och den franska energijätten Total ingår. Ytterligare en batterifabrik planeras i USA i samarbete med Samsung.