Omarbetad design och tre nya elbilar från Skoda till 2026

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 aug 2022

Skoda vill förnya sig och det innebär både en större satstning på elbilar och ett nytt designspråk. Hur det ser ut har vi den senaste tiden fått några små inblickar i genom skisser och inredningsidéer för konceptet på den sjusitsiga elbilen Vision 7S.

Nu visas Vision 7S i sin helhet och enligt Skoda ska det vara ett ”konkret” exempel på vad vi kan vänta oss av den tjeckiska tillverkaren i framtiden.

– Showbilen Vision 7S är en föregångare till vårt nya designspråk som vi kommer att sprida till hela produktportföljen under de kommande åren och med vilket vi kommer att vässa vårt kundbemötande. Vi tar varumärket till nästa nivå för att anpassa det till våra kunders nya behov och förväntningar när det gäller användarupplevelse, uppkoppling och hela kundresan, säger Martin Jahn som är marknadschef hos Skoda.  

Den nya designen ska komma till alla modeller från nästa år och bygger på mer räta och klara linjer än tidigare. Den nya framtädanden fronten kallas ”Tech-Deck” och ovanför den har Skodas emblem fått göra plats för en logotyp som helt enkelt utgörs av texten ”SKODA”.

Designen ska nu också genomsyras mer av hållbarhet – både genom att använda hållbara material för inredningen och att Skoda nu genomgående ska presentera sig i två gröna nyanser.  

Vision 7S kommer med 272 hästkrafter och baseras precis som Skoda Enyaq på Volkswagenkoncernens elbilsplattform MEB. Förutom mer plats på insidan än hos Enyaq har Vision 7S också ett större batteripaket på 89 kWh som ska ge en räckvidd på upp till 60 mil. Konceptet får då det största batteri som hittills har visats på MEB-plattformen, där 77 kWh (82 kWh brutto) hittills varit den största storleken som använts.

Snabbladdning ska vara möjligt med ”strax under” 200 kW, enligt Skoda. Det är högre laddeffekt än hos dagens modeller på MEB-plattformen, där ID. Buzz är modellen som kan ladda snabbast med upp till 170 kW. Volkswagenkoncernen har tidigare sagt att det laddeffekten hos koncernens bilar stegvis ska förbättras med målet att komma upp i 200 kW.

Med en knapptryckning går det att aktivera ett ”Relax Mode”. Den stående skärmen på 14,6 tum vänds då till horisontalt läge för att bättre kunna kolla på film vid till exempel laddning. Framstolarna vrids även lite åt sidan så att även de i baksätet ska kunna se bättre.

Konceptet använder ljus för att både skapa stämning i kupén och för att visa till exempel batteriets laddstatus med olika färger för att även kunna se det utifrån.

Skoda meddelar också att de investerar ytterligare 5,6 miljarder Euro, närmre 60 miljarder kronor, på utveckling av elbilar samt 700 miljoner Euro, omkring 7,5 miljarder kronor, på digitalisering av framtida modeller.

Förutom att sätta den sjusitsiga elsuven Vision 7S i produktion vill Skoda lansera en kompakt elsuv och en mindre elbil till 2026. Det sistnämnda handlar förmodligen om den billigare elbil från Volkswagenkoncenen som ska lanseras av märkena Volkswagen, Cupra och Skoda 2025. Det tidigare satta prisspannet på mellan 20 000 och 25 000 Euro ser däremot ut att bli svårt att hålla.

Med fler eldrivna modeller räknar Skoda med att elbilar ska stå för 70 procent av försäljningen i Europa år 2030.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: