Polestar 5 får ultralånga celler för ”överlägsen” räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 nov 2023

Som världens största tillverkare av batterier är kinesiska CATL ett namn som ofta hörs i elbilsbranschen. Här i Sverige håller vi så klart gärna ögonen på vad som händer med svenska Northvolt. Det finns också en rad andra batteritillverkare, men koreanska SK On är kanske inte ett företag det hörs så mycket om.

Det blir i alla fall SK On som kommer leverera battericeller till Polestars kommande sedan Polestar 5. Den kommer då få vad som beskrivs som ”ultralånga” celler på 56 centimeter med en hög nickelhalt. Något som ska ge Polestar 5 snabb laddning och ”överlägsen räckvidd”.

Hur snabb laddning och hur långt det kommer gå att köra innan det är dags att koppla in laddsladden avslöjas inte. Det har heller inte meddelats hur stort batteripaket som Polestar 5 kommer få. Enligt tidigare uppgifter handlar det om ett stort batteri på 103 kWh och snabb laddning tack vare 800-voltsteknik, som hos Porsche Taycan och bland annat Kia EV6, EV9 och Ioniq 5 och Ioniq 6.

Med 56 centimeter blir cellerna hos Polestar 5 längre än hos många andra modeller idag. Även BYD:s egenutvecklade LFP-batteri Blade har långa celler av prismatisk typ. Om det är vad vi kan vänta oss av cellerna från SK On eller om det handlar om cylindriska celler som hos Tesla och kommande modeller från BMW nämns inte.

Polestar 5 är planerad att lanseras 2025 och får en svenskutvecklad drivlina med dubbla motorer som uppges ge bilen 884 hästkrafter.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: