Polestar anpassar bilar för vintern med ny Arctic Circle-serie

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 jan 2025

2022 presenterade Polestar en vinteranpassad version av Polestar 2 som kallades Arctic Circle. Förutom högre markfrigång, däck med metalldubb och anpassad fjädring, styrning och vridstyvhet.

Nu är det dags för vinterversioner igen och den här gången även för de båda modellerna Polestar 3 och Polestar 4 som har hunnit komma ut på marknaden sedan sist det begav sig. Bilarna kommer presenteras under 2025 års FAT Ice Race i Zell am See, Österrike, den 1 februari och återigen är det märkets chassiingengör Joakim Rydholm som har anpassat bilarna.

– Vi skapade något väldigt speciellt när vi arbetade med Polestar 2 Arctic Circle och att nu tillämpa det receptet på våra två nya SUV:ar har varit en rolig och utmanande uppgift. Vi har arbetat nära våra ledande teknikpartners för att ta fram skräddarsydda tekniska lösningar till dessa bilar som betonar vårt prestanda-DNA – och gör dem otroligt roliga att köra, säger Joakim Rydholm.

Arctic Circle-versionerna har byggts om i Sverige och har då fått mellan 20 och 40 millimeter högre markfrigång, trevägs justerbara Öhlins-dämpare, Quad Evo-extraljus i fronten samt dubbdäck från Pirelli som sitter på OZ Racing-fälgar på 19 eller 20 tum. För de större fälgarna OZ Racing Rally Legend är det dessutom världspremiär.

Utöver det har bilarna fått extra tillbehör som kan komma väl till pass under en tur i snön till bergen, som skidor, takräcken och förvaringslösningar.

– Arctic Circle-kollektionen illustrerar vårt unika prestanda-DNA, med rötter inom motorsport i kombination med skandinavisk design. Vi utvecklar våra bilar under utmanande förhållanden norr om polcirkeln i Sverige och på FAT Ice Race kommer vi visa att på is finns inget bättre än en Polestar, säger Polestar-chefen Michael Lohscheller.

Det är oklart om Arctic Circle-versionerna även kommer gå att beställa.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: