Porsche ger smakprov på kommande eldriven Cayman

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 maj 2022

Med konceptet Mission R bjöd Porsche på en eldriven racerbil med upp till 1 088 hästkrafter, en toppfart på 300 km/h och som ska klara 0-100 km/h på 2,5 sekunder.

Nu har Porsche monterat in komponenterna från Mission R i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Den har då fått tillägget ”ePerformance” i namnet och prestandan från konceptet Mission R har behållits.

– Med Mission R har vi visat hur Porsche kan tänka sig framtidens hållbara kundmotorsport. 718 Cayman GT4 ePerformance bevisar nu att visionen fungerar och är spännande på tävlingsbanan, säger Matthias Scholz som leder arbetet med GT-bilar hos Porsche.

Med Mission R i racingmode leds värme bort från de båda elmotorerna och batteriet med hjälp av oljekylning. Så kan bilen hålla en konstant effekt på 612 hästkrafter under 30 minuter.

– Integreringen av oljekylning har präglat hela konceptet, säger Björn Förster som är projektledare för GT4 ePerformance.

Tack vare det kan bilen använda all energi i batteriet utan någon minskning av effekt genom överhettning.

När det väl är dags att ladda räcker det också med 15 minuter från fem till 8o procent tack vare bilens 900-voltsarkitektur.

Ännu handlar det bara om ytterligare ett steg av konceptet Mission R och det finns inga planer att sätta Cayman GT4 ePerformance i produktion.

Men sedan tidigare pekar mycket på att Porsche arbetar på eldrivna versioner av både Cayman och Boxter. I februari rapporterade branschtidningen Automobilwoche att Porsche investerar fem miljarder kronor för att ställa om fabriken utanför Stuttgart för tillverkning av elbilar.

Konkret pekades då förberedelser för just eldrivna Cayman och Boxter ut som ska börja tillverkas där nästa år.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!