/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FKia-EV9-GT-Gotland01.jpg)
Praktisk prestanda – priset klart för Kia EV9 GT
Carl Undéhn
7 maj 2025
Efter rykten och spionbilder av prototyper på Nürburgring var det förra hösten till slut dags för officiell premiär av Kia EV9 GT. Alltså prestandaversionen av Kia:s sjusitsiga familjesuv, som kommer med fyrhjulsdrift där de dubbla elmotorerna har en gemensam effekt på 374 kW, eller 508 hästkrafter. Och med det klarar den strax över fem meter långa suven 0-100 km/h på 4,6 sekunder.

Nu tar Kia emot beställningar på sin senaste prestandasuv, som går att få med sex eller sju säten, och priset börjar på 992.900 kronor. Förutom rejält med effekt kommer EV9 GT också som övriga modeller som byggs med Kia/Hyundais E-GMP-plattform med 800-voltsteknik för snabb laddning. Batteriet på 99,8 kWh kan fyllas från 10 till 80 procent på 24 minuter. Den exakta laddeffekten har inte meddelats, däremot att räckvidden är på upp till 51 mil, enligt “preliminära uppgifter i väntan på homologering”. Hur långt Kia EV9 GT tar sig mellan laddstoppen och vilken effekten den laddar med får vi alltså återkomma om.

Kia EV9 GT har elektroniskt kontrollerad stötdämpning, ECS, vilket innebär att bilen anpassar fjädringen genom att använda kameror för att läsa av vägbanan samt information från kartor och anpassar det efter bilens hastighet. För mer aktiv körning finns också, precis som hos koncernkollegan Hyundai och Ioniq 5N, en virtuell växellåda som simulerar vridmoment och känslan av olika växlar tillsammans med ljud. Och som hos EV6 GT hittas också här en neongrön knap på ratten för att släppa loss hela effekten hos de båda elmotorerna. Ytterligare något som plockats över från EV6 GT är den elektroniska e-LSD-differentialen för dynamisk vridmomentsfördelning. Med det begränsas hjulspinn hos däcken med mindre grepp, för att göra bilen mer stabil i tajta kurvor.
Trots all prestanda kommer även GT-versionen av Kia EV9 naturligtvis med de praktiska detaljer som vi redan känner igen från övriga versioner av modellen. Till exempel möjligheten att dra släp på upp till 2.500 kilo. Vi på Elbilen provkör i detta nu ett förserieexemplar av Kia EV9 GT på Gotland Ring. Mer om våra intryck av hur den är på vägen kan ni snart läsa om här och i kommande nummer av Elbilen.