Rejäl prissänkning på Tesla Model S och X
Lotta Hedin
4 mar 2019
I förra veckan trummade Tesla ut att 35 000-dollarversionen av Teslas Model 3 nu går att beställa. I samma veva passade företaget även på att sänka priserna på Model S och Model X, och det rejält.
Störst var prissänkningen på Model S dyraste version, Ludicrous Performance, som blev hela 570 000 kronor billigare. Den plötsliga och väldigt stora prisjusteringen förvånade många.
– Min första reaktion var att det måste vara något fel, det är inte ofta man kapar bilars listpriser med en tredjedel, säger Tibor Blomhäll, president för den från företaget Tesla oberoende gruppen Tesla Club Sweden.
Tesla har bytt namn på modellerna, och istället för att namnge dem efter storleken på batterierna (85D, 100D) så namnges de efter sin räckvidd (standard range, long range) vilket kan förvirra jämförelsen av priset före och efter sänkningen. Men priserna har kapats mellan cirka 200 000 och 600 000 kronor beroende på modell.
Enligt Tibor Blomhäll blev Teslas egen personal, både i Sverige och i andra länder, lika överraskade som han själv.
– I vissa länder blev personalen så konfunderade att de tillfälligt stoppade beställningarna. Även i Sverige tog det någon dag innan personalen visste om det var rätt.
Diskussionen på nätet lät inte vänta på sig. När den stora förvirringen kring om det hela över huvud taget stämde lagt sig kom det på Tesla Club Swedens forum snabbt igång en diskussion om hur andrahandsvärdet på Teslorna skulle påverkas, berättar Tibor Blomhäll.
Man skulle kunna tänka sig att den som nyligen köpt en Model S för gamla priset, och betalat över en halv miljon mer än vad samma bil gör nu skulle kunna känna sig lurad nu. Har du stött på några sådana reaktioner?
– Nej, förvånande nog inte. De flesta verkar sansade och förstående. De som redan köpt och får lägre andrahandsvärde nu blir kanske inte lika glada för detta som de som vill köpa, samtidigt tror jag att kunderna är härdade. Det är inte första gången som man tror att man har det är häftigaste och så kommer det plötsligt något ännu häftigare.
Tesla Sveriges kommunikationschef Maria Lantz skriver i ett mail till Elbilen att introduktionen av Model 3 Standard Range för 35 000 USD och prissänkningen av Model S och X görs för att göra elbilen mer prisvärd och tillgänglig för fler, och att den möjliggörs genom att skifta till en högre grad av onlineförsäljning än Tesla har idag. Hon kan inte svara på om det stämmer att den svenska personalen inte kände till prissänkningarna av Model S och X innan de dök upp på företagets webbplats.