Ruttplanerare jobbar hårt när elbilsägare har semester

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

13 sep 2016

Många ville åka på bilsemester med sin elbil under semestern, visar ny statistik. Under sommaren fördubblades antalet sökningar med ruttplaneraren Egotrip.se. Företaget ser också ett ökat intresse för destinationsladdning vid turistattraktioner, hotell och restauranger.

– Det är väldigt glädjande att intresset för bilsemester med elbil ökar, säger Gordon Strömfelt, marknadschef på teknikkonsultbolaget Engineering Force Sweden som har utvecklat Egotrip.

Genomsnittssträckan var 370 kilometer, visar en sammanställning av de sökningar som gjordes under sommaren. Den genomsnittliga tiden var knappt fyra och en halv timme, laddstopp inräknade.

Stockholm och Göteborg låg i topp när man tittar på de sökta startpunkterna, men även andra orter och regioner där man har satsat på laddinfrastruktur ligger högt på listan. På nionde plats låg Oslo och företaget tolkar det som att norrmän med elbil gärna turistar i Sverige.

Samtidigt visar det sig inte helt oväntat att laddinfrastrukturen brister, framför allt i norra Sverige och längs mindre vägar. En femtedel av sökningarna gav inget resultat, vilket är dåliga nyheter för alla som vill åka elbil till fjällen.

– Begränsad räckvidd och avsaknad av sammanhängande korridorer av snabbladdare utefter vägarna till populära skidorter innebär att det är väldigt få elbilar som klarar skidsemestern, säger Strömfelt.

– I takt med att laddinfrastrukturen byggs ut och kommande elbilsmodeller får energitätare batterier kommer fler semesterresor kunna göras med elbil i framtiden, men då krävs även att det installeras destinationsladdare på fler turistmål som hotell, nöjesparker, äventyrsbad och skidanläggningar för att de ska locka elbilsturisterna till sig.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: