SAIC ifrågasätter höga strafftullar från EU
Carl Undéhn
23 jul 2024
De preliminära strafftullar som EU-kommissionen har infört på elbilar tillverkade i Kina skiljer sig åt mellan olika tillverkare. Den högsta procentsatsen på 37,6 procent läggs på bilar från den statliga kinesiska tillverkaren SAIC, som bland annat äger märket MG. Något som SAIC inte helt oväntat ser som orättvist. För andra tillverkare är strafftullarna betydligt lägre och genomsnittet ligger på 20 procent.
SAIC meddelar nu att de kan ta saken till domstol. Uttalandet kommer efter att tillverkaren haft ett möte med EU.kommissionen där det lade fram klagomål kring grunderna för den höga strafftullen. Bland annat kritiserades utredningen från EU-kommissionen för att den innehållet frågor kring kemin i batterierna som bilarna använder, något SAIC menar är ekonomisk känslig information. Om SAIC därför inte svarat på frågor om det och om det orsakat den höga strafftullen framgår inte.
Utöver det menar SAIC att EU-kommissionen gjort misstag när de beräknat vilka statliga subventioner SAIC dragit nytta av. Just det är också bakgrunden till införandet av strafftullar, då EU-kommissionen menar att elbilar tillverkade i Kina kan konkurrera på orättvisa villkor på den europeiska marknaden tack vare statliga stöd från Kina.
I november tas beslut kring om de preliminära tullarna ska bli definitiva. Blir det så kommer strafftullarna tas ut retroaktivt från början av juli.