Säljstart för MG4 – här är detaljerna
Lotta Hedin
13 sep 2022
Idag hölls den officiella premiären för MGs senaste tillskott i elbilsfamiljen: MG4. När detaljerna nu presenteras står det klart att bilen, som är en tydlig utmanare till VW ID.3, nog kan komma att ge sina konkurrenter en tuff match.
MG4 är den första modellen som utvecklats på märkets nya elbilsplattform MSP-EV. Den bakhjulsdrivna bilen produceras i olika utrustningsnivåer med olika stort batteripack, men det är som MG avslöjat tidigare versionen med 64 kWh batterikapacitet i den högsta utrustningsnivån Luxury som kommer till Sverige först. Den har en räckvidd på 435 km enligt WLTP och ett pris som startar på 414 990 kr.
I andra europeiska länder släpps nu också en standardversion av bilen med 51 kWh batterikapacitet och lägre motoreffekt och laddkapacitet, men om och i så fall när när den kommer i Sverige är ännu okänt.
Vid dagens presentation avslöjde MG att MG4 även kommer i en version med ett större batteripack på 77 kWh, och att bilen också kommer i en fyrhjulsdriven variant till Europa. I den sistnände ska sprinten 0-100 km/h gå på 4 sekunder. När dessa kommer sa man dock inte.
Batteripacket som är placerat i MSP- plattformens botten är enligt MG marknadens tunnaste, bara 11 cm tjockt och ska möjliggöra stora innerutrymmen i den 4,3 meter långa bilen.
Cellerna är av NMC-kemi, förutom i standardversionen av bilen som har litium-järnfosfat- celler.
Jämfört med MG:s tidigare storsäljare på svenska marknaden, ZSEV och MG5, har MG4 utrustats med bättre laddkapacitet : 135 kW DC. Att ladda till 80 procent ska gå på 35 minuter. Ombordladdaren klarar att ta emot 11 kW trefas.
MG4 ska vara den energisnålaste elbilen från MG hittills, och long Range Luxury ska ha en förbrukning på 1,66 kWh milen enligt WLTP.
I Luxury-versionen ingår värmepump som standard. Bilarna ska också vara utrustad med ett välfyllt förarsödspaket, där adaptiv farthållare är standard i alla versioner.
Vikten är också förhållandevis låg i jämförelse med andra elbilar. Luxury Long-Range versionen har en tjänstevikt på 1 685 kg, vilket kan jämföreas med ID.3 Pro Performance (58 kWh netto) somhar en tjänstevikt på 1812 kg.
MG har lovat att presentera 10 elbilsmodeller till 2025, något som underlättas av den nya plattformen, som ska utgöra bas för bilar från A till D-klass framöver och även sportbilar. Enligt företaget blir nästa elbil en tvådörrars roadster, MG Cyberster, som snart ska vara redo för sluttester.
Fakta MG4 Luxury, 64 kWh
Pris från | 414 990 kr |
Batterikapacitet | 64 kWh |
Deklarerad räckvidd | 436 km |
Snabb/normalladdning | 135 kW DC/ 11 kW AC |
Max motoreffekt/vridmoment | 150 kW/250 Nm |
Acc 0-100 km/h | 7,9 sek |
Yttermått LxBxH | 4287x1836x1504 |
Bagageutrymme | 350 liter (1 165 liter med fällda säten) |
Dragvikt | 500 kg |
Batterigaranti | 7 år/ 15 000 mil |