Mach-e

Sänkt pris och mer räckvidd med LFP-batterier i Mustang Mach-E

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 maj 2023

För att kunna sänka priset på sina elbilar har Ford meddelade Ford tidigare i år att de ska satsa på billigare LFP-batterier med en kemi som använder litium-järnfosfat.

Och det ger nu resultat, i alla fall i USA. Där sänks priset på alla versioner av Mustang Mach-E med upp till 4 000 dollar, eller drygt 40 000 kronor. För både den bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna Standard Range-versionen beror det delvis på att det nu sitter LFP-batterier i dem.

Med en kapacitet på 72 kWh är de något större än det tidigare batteriet med NMC-kemi på 70 kWh. Tack vare det ökar också räckvidden något.

Samtidigt ökar också räckvidden med några kilometer hos båda versioner. Med bakhjulsdrift tar sig Mustang Mach-E enligt de amerikanska räckviddssiffrorna nu 40,2 mil och den fyrhjulsdrivna versionen 36,4 mil.

I Sverige säljs endast den bakhjulsdrivna versionen med det mindre batteriet. Räckvidden enligt WLTP anges idag till 44 mil, så det återstår att se vad den blir med LFP-batteri.

Fyrhjulsdrivna Ford Mustang Mach-E GT med det större batteriet på 90 kWh har även i fortsättningen ett batteri med NMC-kemi.

Vad införandet av LFP-batterier i Mustnag Mach-E innebär för svenska kunder är ännu oklart.

– Vi har tyvärr ingen information i dagsläget om när LFP kommer till Europa eller hur de kan påverka WLTP-siffrorna. Även prisbilden är för närvarande okänd, säger Kenneth Holmgren som är marknadschef hos Ford Sverige.

Däremot har priset nyligen kraftigt sänkts på Mustang Mach-E i Sverige, enligt Ford ”för att reflektera en konkurrensmässig prisbild”. Bakhjulsdrivna Mustang Mach-E börjar nu från 674 900 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!