Snabbare laddning och 70 mils räckvidd med dagens teknik från Volkswagen
Carl Undéhn
14 apr 2022
Med lanseringen av Trinity 2026 och nästa generation av Volkswagens elbilar lovar tillverkaren ett steg upp med allt. Längre räckvidd, snabbare laddning och mer självkörning.
Men redan med dagens elbilsplattform MEB, som används till bland annat ID.3 och ID.4 samt Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq och Cupra Born, finns det utrymme för förbättringar.
Genom uppdateringen till mjukvara 3.0 kan modeller med det större batteripaketet ladda med 150 eller 135 kW, mot tidigare 125 kW.
Genom fortsatta förbättringar ska laddeffekten kunna höjas till över 200 kW. Det meddelade Silke Bagschick, marknadsföringschef för Volkswagens ID-modeller, under en presentation vid mässan Paris Electric Car Day.
Utan att gå in på detaljer sa hon också att Volkswagen siktar på att lansera modeller på MEB-plattformen som har en räckvidd på 70 mil. Om det även då handlar om ändringar i mjukvaran framgick inte. Volkswagen har tidigare sagt att även räckvidd är något som kan förbättras genom uppdateringar av mjukvaran.
Mer troligt är ändå att det handlar om ett mål för den kommande sedanen Aero B som ofta beskrivs som en eldriven Passat.
Med mindre luftmotstånd tack vare en slankare sedankaross än elsuvarna ID.4 och ID.5 är en räckvidd på 70 mil för Aero B ingen omöjlighet. ID.3 S Pro kommer idag drygt 55 mil på en laddning med ett batteripaket på 77 kWh, men den kommande sedanen kan eventuellt också få att ännu större batteripaket.
De fyrhjulsdrivna GTX-versionerna av Volkswagens ID-modeller ska i framtiden också komma iväg snabbare från ett rödljus. Acelerationen från 0-100 km/h ska sänkas till 5,5 sekunder, jämfört med de 6,3 sekunder som kommande ID.5 GTX klarar idag.