Solid State redan nu
Fredrik Sandberg
5 aug 2020
– Nästa generation superbatterier redan om några år. Solid State-batterier, eller fastfasbatterier som det egentligen heter på svenska, är den batteriteknik som de flesta tror kommer att göra elbilar till var mans bil. Billigare, säkrare, energitätare och mer flexibla. Tänk dig en elbil med 100 mils räckvidd, utan att offra utrymme. Med ett batteri som inte är brandfarligt.
Men det dröjer minst till 2025 innan vi ser tekniken i elbilar från de stora företagen. Det har de berättat för oss i nummer 5, 2018.
Men det finns faktiskt företag som redan tillverkar fastfasbatterier. Ett av dessa företag, Prologium, var med på CES i Las Vegas. Det de presenterade verkade vara oerhört lovande.
– Vi massproducerar redan nu. I Taiwan har vi redan 40 MW massproduktion av batterier och det har vi haft sedan 2013, säger I Jung Wu, som representerar företaget på CES.
Energidensiteten är inte bättre än vad litiumjon-batterier i dagens bilar har. Energidensitet 150 Wh/kg och 350 Wh/liter.
Men vad som är intressant är företagets roadmap. Redan i år ska de börja tillverka solid-state-batterier med 600 Wh/l på cellnivå och år 2022 siktar de på 800 Wh/l, vilket är ungfär vad Tesla har i sina Model 3-batterier.
Därmed har man ett batteri som passar moderna elbilar, med fördelen att de är betydligt säkrare än traditionella batterier.
– När vi skalat upp produktionen kommer priserna att sjunka, säger I Jung Wu och fortsätter:
– Vad gäller säkerheten så behöver man fortfarande kylning, men betydligt mindre än traditionella batterier.
Det sparar också vikt och kostnad när man bygger batteripack. Batterierna klarar 500 cykler innan de är nere på 80 procent av sin kapacitet.
Varför det taiwanesiska företaget lyckats ta fram det som övriga branschen ser som framtidsteknik blir jag inte riktigt klok på. Något att undersöka vidare, helt enkelt.
Har ni kontakt med biltillverkare?
– Ja, batterierna testas just nu av ett kinesiskt företag.